Am vorbit despre aceste aspecte în cadrul intervenției mele la Colocviul Ungaria și vecinii ei, organizat la mînăstirea La Salette din Franța. Am prezentat o analiză și ipoteze de lucru în direcția unui alt model de regionalizare, inclusiv transfrontalier. Eram singurul român prezent pentru a discuta tema Les chemins de la reconciliation en Europe. Les Hongrois et leurs voisins, organizat de Association Rencontres Européennes de La Salette (ARES), avec la coopération de l’Université Károli de Budapest de l’Église Réformée de Hongrie. Se pare că am reușit să comunic opiniile mele divergente fără să-mi jignesc sau întărît interlocutorii.
Dar cu aceiași ocazie am auzit discursuri pe care le-aș considera doar ca regresive dacă nu aș ști că sunt și expresia unei nestinse dureri comunitare. Regresive, iraționale și tragice.
Harta proiectului NABUCCO, proiect a cărui realizare va începe în 2011, arată rețeaua de dependențe în care ne aflăm, explică de ce nu se vor accepta mișcările destabilizatoare și de ce se vor impune de=acum încolo măsurile care vor favoriza stabilitatea.
DECLARAŢIA NABUCCO REFERITOARE LA ACORDUL STRATEGIC DINTRE UE ŞI AZERBAIJAN PRIVIND APROVIZIONAREA CU GAZE
13 ianuarie 2011: Nabucco salută semnarea, ieri, la Baku, a Declaraţiei Comune a Preşedintelui Comisiei Europene Jose Manuel Barosso şi a Preşedintelui Azerbaijanului, Ilham Alizev. Reinhard Mitschek, Managing Director, Nabucco Gas Pipeline International GmbH, a declarat: “Declaraţia Comună referitoare la aprovizionarea strategică cu gaze a Europei are o importanţă deosebită, deoarece confirmă legătura dintre statele membre UE şi un vecin apropiat şi partener strategic în acelaşi timp. Venind în completarea Acordului Interguvernamental semnat în iulie 2009 de guvernele din ţările tranzitate de Nabucco, această Declaraţie Comună deschide calea către implemetarea deplină a proiectului Nabucco. Ea oferă o bază politică fermă pentru aprovizionarea cu gaze naturale din Azerbaijan. Declaraţia Comună subliniază la punctul 5 importanţa Coridorului Sudic, ceea ce reprezintă un puternic semnal politic încurajator pentru producătorii şi cumpărătorii de gaze. Nabucco, ca proiect emblematic, este cel mai avansat din Coridorul Sudic şi este creat pentru răspunde cerinţelor din pieţele de gaze naturale, care vor creşte în viitor.
Sajtóközlemények
A NABUCCO ÁLLÁSFOGLALÁSA AZ EU-AZERI STRATÉGIAI GÁZSZÁLLÍTÁSI MEGÁLLAPODÁSRÓL
2011. január 14. - A Nabucco üdvözli a gázszállítási megállapodást, melyet tegnap Bakuban közös nyilatkozat formájában írt alá José Manuel Barroso, az Európai Bizottság elnöke, valamint Ilham Aliyev azerbajdzsáni elnök. A megállapodás értelmében Azerbajdzsán bekapcsolódik Európa gázellátásába.
Reinhard Mitschek, a Nabucco Gas Pipeline International GmbH ügyvezető igazgatója a következőket nyilatkozta: „Az Európa gázellátása szempontjából kulcsfontosságú közös nyilatkozat szorosra fűzi a kapcsolatokat ez EU nemzetei és egy nagyon fontos stratégiai partner között. A kormányközi egyezményre építve, melyet a Nabucco tranzitországai 2009. júliusában írtak alá, a mostani közös nyilatkozat már a Nabucco projekt sikeres végrehajtását készíti elő azáltal, hogy szilárd politikai alapokra helyezi az Azerbajdzsánból Európába történő gázszállítást. A közös nyilatkozat ötödik pontja kihangsúlyozza a Déli Folyosó jelentőségét, mely a politikai támogatottság egyértelmű jelzése a gázszállításban érdekelt termelők és vásárlók számára. A Nabucco a Déli Folyosó legígéretesebb gázvezeték-projektje, melynek célja a gázpiacok növekvő jövőbeli igényeinek kielégítése.”
Evaluarea impactului social şi asupra mediului în România
Pe baza legislaţiei naţionale, în conformitate cu Ordinul ministrului nr. 135/84/76/1.284 din 10 februarie 2010 privind aprobarea metodologiei de aplicare a evaluării impactului asupra mediului pentru proiecte publice şi private, se va întocmi un raport EIA pentru secţiunea de pe teritoriul României a proiectului Nabucco.În conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului de mediu a anumitor proiecte publice şi private, proiectul Nabucco face parte din categoria de proiecte pentru care este necesară evaluarea impactului asupra mediului.
Evaluarea impactului asupra mediului va fi realizată de NNC Romania, care răspunde de construirea, operarea şi întreţinerea secţiunii gazoductului Nabucco de pe teritoriul României.
În calitatea sa de viitor proprietar al secţiunii gazoductului de pe teritoriul României, NNC Romania are următoarele atribuţii principale:
- gestionarea activităţilor zilnice în România;
- activităţi de lobby pe lângă autorităţile române pentru a obţine toate avizele, licenţele şi autorizaţiile necesare;
- întâlniri de coordonare şi negocieri cu autorităţile şi cu alte părţi interesate, pentru a proteja interesele Nabucco Gas Pipeline International GmbH (NIC) pe teritoriul românesc, ţinând seama de faptul că NIC va asigura fonduri pentru NNC Romania;
- obţinerea tuturor avizelor, licenţelor, aprobărilor pentru dezvoltare, construire şi operare la nivel naţional, regional şi local;
- derularea procesului de obţinere a drepturilor de trecere în România, etc.
- Depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu de către experţi în numele şi pentru companiile Nabucco (NIC/ NNC Romania) pe baza notificării privind intenţia proiectului Nabucco, însoţită de o copie a certificatului de urbanism;
- Înaintarea Raportului de prezentare către Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului (ANPM) de către experţi în numele şi pentru companiile Nabucco (NIC/NNC Romania), ca rezultat al primirii deciziei privind începerea procedurii de evaluare a impactului de mediu (EIA) şi a procedurii de evaluare adecvată (AE);
- Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului (ANPM) va înfiinţa Comisii de Analiză Tehnică (CAT) în cadrul agenţiilor judeţene pentru protecţia mediului (Dolj, Mehedinţi, Caraş-Severin, Timişoara, Arad);
- Impactul proiectului asupra mediului va fi evaluat în cooperare cu Comisia de Analiză Tehnică şi anunţul privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu va fi publicat pe pagina web; investitorul are de asemenea obligaţia să facă public anunţul prin orice mijloace disponibile (adică ziare, pagina web, etc.);
- Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului (ANPM) va publica anunţul privind decizia legată de etapa de screening care necesită evaluarea impactului asupra mediului (EIA) şi evaluarea adecvată (AE);
- Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului (ANPM) informează investitorul pentru proiect asupra deciziei privind EIA şi AE, cu obligaţia de a o face publică în ziare locale sau naţionale;
- Realizarea studiului de evaluare a impactului asupra mediului şi a studiului de evaluare adecvată de către experţi în numele şi pentru companiile Nabucoo (NIC / NNC Romania) datorită traversării siturilor Natura 2000;
- Prin intermediul agenţiilor judeţene pentru protecţia mediului, Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului (ANPM) va primi şi analiza observaţiile publice ca rezultat al publicării deciziei privind etapa de screening;
- Prin intermediul agenţiilor judeţene pentru protecţia mediului, Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului (ANPM) invită CAT pentru a decide încadrarea proiectului;
- ANPM comunică investitorului încadrarea proiectului;
- Investitorul va înainta dovada achitării către ANPM a taxei pentru etapa de screening;
- Prin intermediul agenţiilor judeţene pentru protecţia mediului, ANPM realizează etapa de definire a domeniului evaluării şi transmite proprietarului indicaţii privind problemele de mediu ce trebuie analizate în raportul de mediu şi publică aceste indicaţii pe pagina web;
- În cazul în care raportul de mediu şi studiul de evaluare adecvată respectă cerinţele indicaţiilor, atunci ANPM va stabili în cooperare cu proprietarul posibilităţile de consultare a publicului (data şi locul consultărilor publice); publică raportul pe pagina web şi anunţul privind consultările publicului;
- Investitorul proiectului va publica anunţul în ziare şi îl va afişa la sediile primăriilor (din toate localităţile de pe traseul conductei);
- Sunt organizate dezbateri publice. Investitorul va prezenta raportul de mediu şi va răspunde la întrebările publicului. Pe lângă public, la întâlniri pot participa toate instituţiile şi ONG-urile conexe. Toate întâlnirile sunt înregistrate;
- ANPM analizează observaţiile publicului, cât şi solicitările acestora transmise investitorului pentru a completa raportul cu soluţii alternative pentru amplasamentele cu probleme;
- ANPM împreună cu CAT analizează răspunsurile investitorului la comentariile/observaţiile/opinia publicului şi stabileşte cerinţe sau decizii suplimentare în vederea emiterii acordului de mediu;
- ANPM publică pe pagina web proprie decizia de emitere a acordului de mediu. Investitorul va publica anunţul în ziare şi îl va afişa în toate localităţile de pe traseul conductei;
- În cazul în care nu există observaţii privind decizia de emitere a acordului de mediu, ANPM va întocmi şi emite acordul de mediu.
Studiul de evaluare a impactului asupra mediului va lua în considerare următoarele:
- Protocoalele şi convenţiile internaţionale privind protecţia mediului;
- Recomandările relevante ale instituţiilor financiare internaţionale (IFI-uri), ca de exemplu: BERD (Procedurile de mediu ale BERD) şi Banca Mondială (Procedurile Băncii Mondiale şi Politica de salvgardare OP/BP/GP 4.01 privind Evaluarea impactului asupra mediului);
- Reglementările UE relevante (Directiva Consiliului 85/337/CEE din 27 iunie 1985 privind evaluarea impactului asupra mediului al anumitor proiecte publice sau private, modificată de Directiva Consiliului 97/11/CE, Directiva 2003/35/CE; Directiva Consiliului 79/409/CEE privind protejarea păsărilor sălbatice modificată de Directiva 91/244/CE, Directiva 94/24/CE, Directiva 97/49/CE; Directiva Consiliului 92/43/EEC privind conservarea habitatelor naturale şi a florei şi faunei sălbatice, modificată de Directiva 97/62/CE).
- „Principiile Equator”, care reprezintă un set de orientări voluntare elaborate de Banca Mondială şi / sau de alte instituţii financiare internaţionale, utilizate de bănci pentru a gestiona problemele sociale şi de mediu în proiectele de dezvoltare finanţate;
Traseul conductei Nabucco pe teritoriul românesc începe din sud-vest spre nord-vest. Punctul de pornire este situat la Dunăre - punctul de trecere în amonte de portul Bechet, iar cel final la nord de Nădlac.
Din punct de vedere climatic, zona de amplasare este caracterizată de o climă temperat-continentală, cu precipitaţii cuprinse între 500 şi 700 mm/m2 în zonele mai joase şi până la 1.400 mm/m2 în Munţii Ţarcu şi Godeanu.
Din punct de vedere morfologic, formele de relief străbătute de gazoduct sunt formate din zone de câmpie joasă şi înaltă, zone submontane şi muntoase.
Zonele traversate de traseul gazoductului sunt caracterizate prin:
- zone cu apă stătătoare (Lunca Dunării);
- zone instabile – alunecări de teren, prăbuşiri, grohotişuri, etc.;
- zone antropice – cariere, mine şi terenuri petroliere;
- zone cu cavităţi – peşteri, văi „oarbe”.
Utilizarea terenurilor variază în funcţie de amplasarea acestora. Păşunile şi terenurile agricole predomină în zonele sudice (judeţul Dolj), în judeţele Timiş şi Arad livezile, viile în zonele de deal, pajiştile şi pădurile în zona montană.
Din punct de vedere al protecţiei mediului, s-au declarat:
- 11 situri Natura 2000 (4 arii protejate speciale pentru avifaună - SPA - şi 5 situri de importanţă pentru comunitate – SCI)
- 2 parcuri naţionale (Domogled şi Lunca Mureşului), GEOPARC Platoul Mehedinţi, 3 rezervaţii naturale. Acestea sunt prezentate mai jos:
- ROSPA0023 Confluenţa Jiu-Dunăre
- ROSCI0045 Coridorul Jiului
- ROSCI0198 Platoul Mehedinţi
- ROSCI0069 Domogled – Valea Cernei
- ROSPA0035 Domogled – Valea Cernei
- ROSPA0069 Lunca Mureşului Inferior
- ROSCI0109 Lunca Timişului
- ROSPA0047 Hunedoara Timişana
- ROSCI0108 Lunca Mureşului Inferior
- ROSCI0115 Satchinez Bog
- ROSPA0078 Satchinez Bog
Parcuri naţionale şi rezervaţii naturale traversate de traseul conductei
- GEOPARC Platoul Mehedinţi
- Parcul Naţional Domogled – Valea Cernei
- Parcul natural Lunca Mureşului
- Rezervaţia naturală Iardaştita
- Rezervaţia naturală Belareca
- Rezervaţia naturală Domogled
- 58 cursuri de apă;
- canale de irigaţi şi drenaj;
- 77 drumuri de diferite categorii;
- 12 căi ferate.
Din punct de vedere litologic (petrografic), gazoductul va fi amplasat pe următoarele categorii de terenuri:
- roci, reprezentând 8,9% din traseu;
- pietriş şi bolovăniş, reprezentând 1,5 % din traseu;
- argile, argile nisipoase, nisipuri argiloase şi nisipuri, reprezentând 88,6 % din traseu.
Atunci când a fost ales traseul gazoductului, s-a ţinut cont de localizarea siturilor arheologice menţionate în Lista monumentelor istorice 2004 emisă de Ministerul Culturii.
Suprafeţele de teren ocupate temporar şi permanent sunt prezentate mai jos:
Nr. crt. | Zona de teren ocupat | Judeţul | Total | ||||
Dolj | Mehedinţi | Caraş-Severin | Timiş | Arad | |||
Suprafeţe de teren ocupate temporar pe durata construcţiei | |||||||
1. | Teren agricol | 323.84 | 223.36 | 228.80 | 260.48 | 137.92 | 1174.40 |
2. | Luncă / Păşune | 9.60 | 44.80 | 48.00 | 22.40 | 22.40 | 147.20 |
3. | Păduri | 0.00 | 24.00 | 20.80 | - | - | 44.80 |
4. | Vii | 8.00 | 1.60 | - | - | - | 9.60 |
5. | Livezi | 1.60 | 4.80 | 12.80 | 3.20 | - | 22.40 |
6. | Teren steril | 12.80 | 14.40 | 9.60 | 13.76 | 9.60 | 60.16 |
7. | Total suprafaţă/judeţ | 355.84 | 312.96 | 320.00 | 299.84 | 169.92 | 1458.56 |
Suprafeţe de teren ocupate permanent | |||||||
8. | 17,885 | 164,998 | 75,927 | 1,239 | 54,492 | 314,541 | |
Număr estimat de proprietari de teren | |||||||
9. | 3,408 | 2,997 | 3,065 | 2,872 | 1,658 | 14,000 |
În scopul de a atenua orice impact social, ca de exemplu reinstalare, demolare, etc. au fost evitate zonele urbane.
În plus, a fost evitat un poligon de tir al armatei.
Infrastructura portuară (portul maritim Constanţa, porturile fluvio-maritime Galaţi şi Brăila, precum şi porturile la Dunăre) poate fi utilizată pentru transportul materialelor. Toate porturile au legături cu reţeaua de drumuri şi cu infrastructura feroviară, cu excepţia portului Bechet, care este conectat numai la infrastructura rutieră. Infrastructura rutieră este formată din drumuri de ţară, drumuri judeţene şi naţionale.
Pentru a asigura siguranţa transportului materialelor şi a echipamentelor necesare pentru gazoduct la locul de amplasare, pe unele părţi ale traseului este necesară construirea unor drumuri noi de acces, precum şi consolidarea celor existente.
Infrastructura feroviară constă în calea ferată principală Bucureşti - Timişoara, calea ferată Arad - Timişoara - Drobeta Turnu Severin - Craiova - Calafat şi o serie de căi ferate secundare. Punctele de intersecţie cu calea ferată sunt în general situate între staţiile de cale ferată prevăzute cu linii de încărcare - descărcare marfă.
Impact posibil şi atenuare
Impactul prevăzut asupra mediului
Cu privire la impactul proiectului, trebuie menţionat faptul că singurul impact semnificativ este produs pe durata etapei de construcţie, care este specific acestui tip de proiect.În timpul funcţionării, singurul impact posibil este produs în caz de avariere a gazoductului, ca urmare a scurgerilor de gaz şi a posibilei aprinderi a acestuia.
Cu excepţia situaţiei în care sunt luate măsurile specifice de protejare a mediului, în timpul construcţiei impactul poate fi un rezultat al următoarelor:
- Traficul asociat zonelor de construcţie pentru transportul conductelor şi altor materiale, materialelor excavate, balastului, diferitelor tipuri de deşeuri, angajaţilor la şi de la locul de muncă;
- Defrişarea zonelor împădurite sau a zonelor cu livezi şi vii;
- Blocarea temporară a căilor de migrare a animalelor sălbatice, accesul animalelor domestice la zonele de păşunat;
- Distrugerea habitatelor din cadrul culoarului de lucru;
- Blocarea temporară a accesului la terenurile agricole şi la alte zone de interes;
- Gestionare improprie a deşeurilor;
- Deteriorarea artefactelor arheologice ca rezultat al săpăturilor;
- În cazul siturilor Natura 2000 traversate de gazoduct, impactul estimat asupra tipurilor de habitate şi specii prioritare pentru care aceste situri au fost proiectate nu va fi semnificativ.
Măsuri de reducere a impactului
Companiile Nabucco se angajează să ia toate măsurile necesare pentru a elimina orice pericole / riscuri pentru mediu aşa cum au fost descrise mai sus.Efectele de mai sus pot fi atenuate prin măsuri incluse în proiect de către ingineri, luate de către constructor în cursul implementării proiectului şi puse în aplicare de către operatorul gazoductului.
Măsuri luate în etapa de proiectare
La alegerea traseului gazoductului s-au avut în vedere următoarele aspecte:Evitarea pe cât posibil a traversării zonelor cu forme dificile;
Minimizarea lungimii gazoductului;
Minimizarea impactului asupra mediului;
Evitarea zonelor în care s-a identificat teren instabil;
Evitarea zonelor cu densitate mare a populaţiei;
Minimizarea cât de mult posibil a impactului asupra agriculturii, în special asupra livezilor şi viilor;
Evitarea zonelor cu importanţă arheologică;
Reducerea costului general.
Măsuri propuse pentru perioada de construcţie
- Planuri de gestionare a deşeurilor - în timpul execuţiei lucrărilor şi a perioadei de funcţionare a gazoductului - bazate pe: colectarea selectivă a deşeurilor, depozitare temporară corespunzătoare, reciclarea deşeurilor refolosibile, eliminarea în condiţii de siguranţă;
- Asigurarea tratării apei menajere uzate în colonia de şantier;
- Solul excavat care nu va fi folosit pentru a acoperi gazoductul se va transporta în zonele stabilite de către autorităţile locale;
- Executarea operaţiunilor de degajare evitând perioada de cuibărit;
- Subtraversarea cursurilor de apă prin foraj dirijat;
- Traversarea cursurilor de apă prin şanţ deschis în afara perioadelor de interdicţie a pescuitului;
- Folosirea de decantoare pentru apele utilizate la testele hidraulice ale conductei în zona de subtraversare;
- Întreţinere şi revizuiri periodice corespunzătoare pentru vehicule şi echipamente;
- Pulberile vor fi transportate doar acoperite;
- La execuţia săpăturilor în cadrul culoarului de lucru, solul vegetal de 0,3 m va fi depozitat separat pentru a fi recuperat şi adus înapoi în momentul în care terenul este reintrodus în circuitul agricol;
- Dacă în timpul săpăturilor este descoperit un artefact, lucrările se suspendă şi se va solicita asistenţă pentru descărcarea de sarcină arheologică din partea muzeelor şi specialiştilor;
- Regenerarea solului în urma instalării gazoductului;
- Replantarea copacilor tăiaţi în zonele în care acest lucru este necesar;
- Despăgubiri pentru proprietarii de terenuri afectate şi construcţii ce vor fi demolate;
- Reabilitarea infrastructurii rutiere afectate de transporturi agabaritice;
- Acoperirea şanţurilor deschise la distanţe adecvate pentru a asigura acces pentru populaţie şi animale;
- Instruirea personalului cu privire la executarea de lucrări, gestionarea deşeurilor, întreţinerea echipamentelor, etc.
- Toate materialele utilizate trebuie să fie însoţite de certificate / buletine de calitate, iar sudurile vor fi verificate.
Pentru perioada de funcţionare:
- va fi instalat un sistem SCADA pentru monitorizarea/controlul parametrilor gazoductului;
- se va asigura tratarea apelor menajere uzate în clădirile din instalaţiile supraterane (AGI-uri) asociate gazoductului.
- Anexa a fost întocmită în conformitate cu Ordinul ministrului nr. 135/84/76/1.284 din 10 februarie 2010 şi nu este necesar să cuprindă toate măsurile ce urmează a fi îndeplinite.
- Anexa va fi luată în considerare numai în legătură cu explicaţii detaliate ale procesului EIA de la punctul 3.3, alineatul 5.
Annex Info Package ESIA Romania (28 KB) |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu