„De ce se ucid oamenii” | O tâlcuire la uciderea ritualică a lui Avram Iancu (II)
Autor: Prof. univ. dr. Ilie Bădescu • Rubrica: Cronica civilizatiei • Mai 2011
Cu
sentimentul etnic putem descoperi paradisul, care este şi el
preînchipuit după modelul grădinii, Grădina Raiului, pe care Dumnezeu
l-a destinat tuturor oamenilor, şi cea de-a doua cădere din rai a fost
opera unei trufii teribile, trufia unicităţii, a exclusivităţii,
atestată de ispita omului de a se ridica cu turnul trufiei până la cer,
nu sub cer, ci până la cer, şi tocmai acel sentiment i-a adus pierderea
unităţii, incomunicarea, pierderea unimii celei întru Tatăl, Fiul şi
Duhul Sfânt. Oare nu se naşte sentimentul acesta de ură faţă de cei de
alt neam din simţirea luciferică a celor ce-au năzuit să fie pentru a
doua oară asemenea cu Dumnezeu, dar fără de Dumnezeu, adică în
exclusivitatea lor pustiitoare, în chip tautologic şi solipsist, cam cum
este şi acest fel de a trăi neamul, tautologic la fel, adică prin
iubire închisă, înconjurată de dispreţ faţă de ceilalţi şi de trufie
paranoică, pe care ni-l arată insul de la Miercurea Ciuc?! Cum îşi
imaginează neputinciosul de la Miercurea Ciuc că poate dobândi ceva în
Ardeal, în numele morţii şi al urii faţă de cei de alt neam,
folosindu-se şi de instrumentul înfricoşării simbolice, căci aşa ceva va
fi năzuit el: să-i înspăimânte simbolic şi deci prin inducţie
subliminală pe români?! Ce poţi dobândi? Un gard, nu o grădină, un turn
al trufiei, nu o învecinare cu cerul. Va fi înţelegând el oare ce-i spun
eu aici?! Va fi înţeles el chemarea Dumnezeului iubirii şi al jertfei
prin cuvintele acelea de lămurire pentru toţi, de orice neam ar fi ei:
„că nu moartea păcătosului voiesc, ci să se mântuiască şi să fie viu”?
Ce concluzie s-ar putea pune la episodul acela din lunga serie de
rătăciri şi erori pustiitoare a celor care-au crezut şi cred că se pot
dobândi pământuri şi se pot clădi ţări pe sentimente de ură, prin
ucideri reale şi ritualice, prin morţi civile şi prin suprimări
simbolice? Una singură: noi încă vă iubim, căci nădăjduim în mântuirea
voastră şi vă dăm întâlnire peste o mie de ani. Sperăm, credem că veţi
veni ca să nu fie aşteptarea noastră în deşert şi întâlnirea noastră
amăgitoare ca floarea câmpului. „Căci vânt a trecut printr’însa şi nu va
fi şi nu se mai cunoaşte încă locul său” (Ps. 102).
*
Despre cartea d-lui Bogdan Ficeac vom mai vorbi, căci
este o carte specială, doctă, necesară şi bună de dat exemplu pentru
seriozitate şi pentru gravitatea folosirii condeiului în serviciul
cuvântului care zideşte. Anticipând, notăm aici gândul cu care vom
întâmpina întrebarea din titlul cărţii d-lui Bogdan Ficeac, „De ce se
ucid oamenii?”, spunând: pentru că au căzut din omenitate, căci cei ce
ucid nu mai sunt oameni, ci făpturi din catacombă, stăpânite de acel
demon mut şi surd despre care mărturisesc Evangheliile, înspăimântător
prin muţenia şi surzenia lui absolută, ca o „spaimă împietrită, ca un
gând încremenit” (Eminescu), căci nu vor fi cunoscut sub nici o formă
minunata lumină a iubirii celei dumnezeieşti, ci numai ura stăpânului
lor, propagatorul spaimei interstelare, al nesimţirii împietrite, al
trufiei turnului surpării, Satana.
*
Teoria creierului triunic ne spune că omul are un
creier reptilian responsabil de dinamismul instinctelor, un al doilea
creier, cel emoţional, responsabil de propagarea emoţiilor şi un creier
„raţional”, neocortexul, în şi prin care se desfăşoară toate procesele
psihice superioare, de la decizia conştientă şi raţională la legătura
trăită şi înalt reflexivă cu Dumnezeu. Aceeaşi teorie ne mai spune că,
în ciuda acestei configurări cerebrale succesiv-coexistente, persistă la
orice om un decalaj între două praguri ale deciziilor sale: pragul
deciziei adoptate inconştient de creierul emoţional şi pragul deciziei
conştiente, adoptate prin activarea neocortexului, la nivelul acestuia.
Una dintre teoriile cele mai recente asupra agresivităţii explică multe
dintre căile răului, inclusiv agresiunile care îmbracă forma violenţei
de masă, prin acest decalaj, chestiune absolut tulburătoare, căci ne
duce cu gândul la însemnătatea timpilor mici, adică la forma de
insinuare a răului în lume: prin fleşuri, prin loviri fulgerătoare, prin
strecurări în preconştiinţă, care aduc după ele un fenomen în cascadă,
cascada răului. Este foarte posibil să fie aşa şi atunci vom înţelege
teologia imperativă a trezviei, a vegherii permanente, despre care
vorbesc sfinţii pustiei, despre care vorbesc şi rugăciunile. Ceea ce se
poate strica într-o clipă de nepriveghere nu mai poate fi îndreptat apoi
decât cu mare greu, cu lucrarea laborioasă şi cu marea opintire
obştească a multor oameni, a înţelepciunii şi străduinţelor eroice.
Chestiunea rămâne absolut frisonantă, căci eşti determinat să constaţi
că buna rânduială, normalitatea, pacea lumii, starea de bine, buna stare
depind de cele circa zece secunde cât este decalajul dintre cele două
praguri decizionale. Tot secretul culturii şi toată însemnătatea
educaţiei se reduce la această chestiune: cum reuşim să controlăm cele
zece secunde, cum putem înarma oamenii cu puterea de a-şi controla timp
de zece secunde reacţiile, preîntâmpinând astfel regresiunea în stările
controlate de creierul reptilian şi de sistemul limbic. Aceasta este
taina a toată educaţia. Când într-o cultură, într-o comunitate apar inşi
precum acel nefericit Csibi şi nu mai ştiu cum, subînţelegi că acea
comunitate şi cultura ei se confruntă pentru unul dintre co-etnici cu
pierderea puterii de a preveni regresiunea în stări controlate în
exclusivitate de creierul emoţional ori de cel reptilian, care a căzut,
altfel spus, din taina culturii proniatoare a duhului lui Dumnezeu,
încât poţi deduce ce-ar fi pentru români un Ardeal în care un asemenea
ins ar dobândi investituri în statul destinat printr-o bizară profeţie
doar Ungariei de vreo divinitate pe care o cunoaşte numai d-nul prim
ministru ungar. Ferească Dumnezeu să se instaureze puterea acestui
Csibi în Ardeal! Execuţia ritualică a lui Avram Iancu ne avertizează
asupra acelui tip de Ardeal. Din nefericire, un fenomen ca acesta nu se
limitează la subcultura interstiţială care-i grupează pe cei din
pseudo-specia acestui ins. Cultura postmodernă înmulţeşte numărul
acestora, căci acţionează din plin tocmai pe direcţia distrugerii
mecanismelor de autocontrol pe care omul le-ar putea folosi ca să amâne
reacţia pentru cele zece secunde critice ale sufletului omenesc. Forţele
malefice cunosc taina celor zece secunde şi de aceea au inventat
procedee perverse de a distruge în om capacitatea de a se controla pe
timpul scurt al celor zece secunde. Atâta tot este timpul pe care
Dumnezeu l-a pus în sarcina noastră şi tocmai această împroprietărire
identitară este cea de care voim să ne descotorosim. Şi aceasta doar
pentru că voim cu tot dinadinsul să uităm de Dumnezeu, ne lipsim de
învăţăturile Sale proniatoare, de îndreptările Sale şi ignorăm cu trufie
mărturiile Sale. Aceasta este cauza primordială a răului care a
copleşit secolul al XX-lea spre cel care-i succede şi care ne înconjoară
cu umbra marii apocalipse, dacă nu vom reuşi să-l redescoperim pe
Dumnezeu cu mintea, cu sufletul şi cu toată osteneala trupului nostru
celui din lume. O lume fără de Dumnezeu ar fi una a unor Csibi,
multiplicaţi terifiant, replicaţi cu puterea unor proporţii ale morţii
şi ale holocaustului celui mare. Ne dăm seama, pe de altă parte, că
Dumnezeu nu va da niciun petec de pământ acestor specimene, căci
Dumnezeu nu lasă creaţia pe mâna lor. Pe de altă parte, ei sunt în lume,
au mari puteri uneori, au state şi imperii, au bogăţii şi însemne.
Curăţirea lumii de lucrarea lor este numai opera credinţei, opera
iubirii şi lucrarea inspirată de voia Dumnezeului adevărat, nu a
dumnezeilor preînchipuiţi de cei ce visează să devină stăpâni de popoare
şi de teritorii. În faţa unei asemenea primejdii, să ne amintim iarăşi
cuvântul psalmistului: „Vremea este a lucra Domnului // căci omul a
stricat legea Sa” (Ps 118).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu