A nemzetpolitikai prioritások újragondolása
A csángókérdéstől a szórványkérdésig
Az elmúlt hetek magyar 
nemzetpolitikai szempontból két fontos témát hoztak nyilvánosságra: a 
romániai népszámlálási adatok első etnikai bontását, illetve a Moldvai 
Csángómagyarok Szövetsége és a magyar kormány illetékesei között 
kialakuló konfliktust. Jelen írásnak nem célja, hogy ezen utóbbi esemény
 körül kialakult politikai vitában állást foglaljon, inkább a diskurzus 
más irányokban való megnyitásának lehetőségeit keresi. Ugyanakkor, 
fontos megemlíteni, hogy a szöveg geneziséhez és gondolati sémájának 
kikristályosodásához nem az egyik vagy másik kérdéskörhöz fűzött 
vélemények sora, hanem éppen a két esemény véletlenszerű 
együtt-megjelenése szolgáltatott alapot. Más szóval, jelen írás nem a 
csángótámogatás körül kialakult jelenlegi pénzügyi problémákról, illetve
 a magyar kormány ez irányú lépéseiről fog szólni, hanem a kérdésből 
elkiindulva a jelen támogatási és nemzetpolitikai célkitűzések 
népszámlálási adatok tükrében való átvizsgálását szeretné elérni.
A csángótámogatás helye a romániai magyar támogatáspolitikában
A támogatáspolitikával kapcsolatosan 
kevés adattal rendelkezünk, jelen írásban a kettő kapcsolatát a 
nyilvánosságra került 2010-es támogatási adatokból, illetve az általános
 trendekből próbálhatjuk meg rekonstruálni. 
A csángótámogatási rendszer 
szempontjából az ügy egyszerűbb, hiszen a Moldvai Csángómagyarok 
Szövetsége volt eddig a felelős a főbb kulturális rendezvények 
szervezéséért, illetve a Moldvai Csángó Oktatási Program menedzseléséért
 is. A szervezet honlapján megjelenő pénzügyi beszámoló alapján
 a 2010-es évben a Szövetség körülbelül 150 millió forintból 
gazdálkodott, amelynek mintegy felét adta a magyar állam különböző 
forrásokból. Emellett fontos megemlíteni, hogy 2000-es létrejötte óta a 
támogatásra elkülönített keret folyamatosan növekedett, a magyar kormány
 „politikai színezetétől” függetlenül.
Romániába a csángóprogramok támogatásán
 kívül a magyar állam kulturális és oktatási céllal több forrásból is 
juttat pénzt. Az egyik legfontosabb ezek közül az oktatás-nevelési támogatás,
 amely 2010-ben körülbelül 2,4 milliárd forintot jelentett, ami 121 ezer
 magyar nyelven tanuló 18 évnél fiatalabb diák évi 20 ezer forintos 
támogatását fedte. Az oktatás-nevelési támogatás 2011-re elérte a 3 
milliárd forintot, hiszen a jelenlegi magyar kormány az óvodai 
oktatásban résztvevő gyerekek számára is megnyitotta forrásait. 
Emellett normatív támogatásban részesül a Sapientia EMTE is, amelynek költségvetése 2010-ben 1,5
 milliárd forint volt. Az egyetem 2001-es megalakulása óta hasonló, de 
emelkedő évi támogatásban részesült, 2011-ben elérve a 2 milliárd 
forintot. Ebből kivétel a 2006-os esztendő, amely a nagyobb 
infrastrukturális beruházások éve volt. 
A nyilvánosság számára is elérhető 
kulturális és oktatási támogatások a Szülőföld Alap Irodán keresztül 
kerültek kiosztásra. A Szülőföld Alap az Illyés Közalapítvány jogutódja,
 amely 2011-től az Apáczai Közalapítványhoz hasonlóan beolvadt a Bethlen
 Gábor Alapkezelő Zrt.-be. Az intézmény 2010-es beszámolója
 alapján a Romániába érkező pályázati támogatások értéke 694,3 millió 
forint volt. Ezen felül léteztek soron kívüli támogatások is, illetve az
 Apáczai Közalapítvány,  a Nemzeti Kulturális Alap és a Nemzeti Civil 
Alap is juttatott a határon túlra támogatást, azonban ezekről vagy nem 
rendelkezünk nyilvános adatokkal, vagy a támogatás az előzőkhöz képest 
elenyésző.
A csángóprogramok támogatása a 
Romániába érkező támogatások közötti helyének és súlyának 
megállapításához néhány pontosítás szükséges. Egyrészt, érdemi módon a 
csángóprogramok támogatását kizárólag a Szülőföld Alap által nyújtott 
támogatásokkal lehet összehasonlítani, hiszen a szórványban működő 
szervezetek és intézmények rajta keresztül tudtak támogatáshoz jutni. 
Másrészt, a Szülőföld Alap kuratóriumai rendelkeztek külön a 
szórványokat megcélzó programkiírásokkal (2010-ben ez körülbelül 59,4 
millió forint volt). Harmadrészt fontos tisztázni, hogy mind az erdélyi 
szórványban működő szervezetek, intézmények, mind pedig a 
Csángószövetség részt vehetnek a Szülőföld Alap más kiírásaiban is, 
illetve 2010-től körvonalazódott egy külön szórványprogram beindításának
 lehetősége is. Negyedrészt, világos, hogy a magyar állam által nyújtott
 csángótámogatás összege nagyobb, mint az erdélyi szórványvidékek 
számára elkülönített források összesen.
Népszámlálási adatok és a szórványkérdés
A népszámlálásról napvilágot látott 
előzetes adatok elemzésére több szerző is vállalkozott, ennek 
megismétlése értelmetlen lenne, azonban a szórvány-régiók adatainak 
rövid ismertetése jelen írás szempontjából mindenképpen fontos, hiszen 
ezek egységesen katasztrofális eredményeket mutatnak. Hunyad és Temes 
megyében több mint 30%-kal, Arad, Fehér, Máramaros és Szeben megyében 
pedig több mint 20%-kal csökkent a magyarok száma. Ezzel szemben, Bákó 
megyében körülbelül 1,3%-al nőtt csak a magukat magyarnak vallók száma, a
 csángók számáról pedig még nincs adat. 
A fentiekből két következtetést 
vonhatunk le. Egyrészt, az erdélyi szórvány-megyék esetében a magyarok 
fogyása drasztikusabb, mint ahogy a demográfiai szakértők megjósolták, 
egyben előrevetítve nemcsak a szórványtámogatás szükségességét, hanem az
 eddigi célirányos támogatások hiányának visszafordíthatatlan 
következményeit is. 
Másrészt, a Bákó megyei számadatok 
talán elmaradnak a vártnál, megkérdőjelezve az elmúlt évek oktatási és 
programtámogatásainak befolyását. Ezzel semmi esetre sem az oktatási 
program minőségét kritizálom, sem a Moldvai Csángómagyarok Szövetségének
 hozzáértését vitatom, hanem azt a kérdést feszegetem, hogyan és miért 
kezeli a magyar kormány a csángókérdést a szórvány-kérdésből általánosan
 kiemelve.
Csángókérdés és szimbolikus nemzetpolitika
Habár nem vagyok a csángókérdés 
különösebb szakértője, elfogadom azt a szakirodalmában elterjedt 
állítást, mely szerint a csángók kimaradtak a modern magyar 
nemzetépítésből, hiszen a reformkor előtt vándoroltak a már akkor a 
magyar befolyáson kívülinek számító területekre. Ezt több adat is 
bizonyítja, de leginkább az, hogy a csángók által beszélt magyar nyelv, 
nem teljesen azonos az általunk is beszélt, standard köznyelvvel. Az 
identitásuk szempontjából pedig a katolikusságuk legalább olyan fontos, 
mint maga az anyanyelv, hiszen az egyház kiemelten fontos szerepet 
játszik a közösségek életében. 
Ugyanakkor érdekes módon, a csángókat 
sokáig a román állam nemzetiesítő politikája is elkerülte, inkább 
valamiféle pre-nacionális, sajátos vallási, nyelvi és etnikai identitás 
segítségével határozva meg magukat. Ez nem jelenti, hogy a csángók 
érintetlenül gyakorolhatják/gyakorolhatták nyelvüket és vallásukat az 
elmúlt évszázadokban, hiszen magyar nyelvű iskoláik nincsenek, egyházi 
szempontból pedig a Iași-i/Jászvásár-i katolikus püspökséghez tartoznak,
 amely eddig teljes mértékben elzárkózott a magyar nyelvű vallási 
szertartások felvállalásától. A román asszimilációs politika ellenére a 
kilencvenes évek végén a magyarul tudó katolikusok száma a régióban kb. 
60 ezerre tehető, azonban a 2002-es népszámláláson Bákó megyében 
mindössze pár ezren vallották magukat magyarnak vagy magyar 
anyanyelvűnek és csupán pár százan csángónak. A római katolikusok száma a
 megyében 100 ezer fölött volt.
Nem véletlen tehát, hogy a csángó 
falvak, a csángó identitás az elmúlt 50 évben a magyar néprajztudomány 
és antropológia egyik fő érdeklődési körébe tartozott, de a Csángóföld 
fontos célpontot jelentett a magyar nyelvet oktatni vágyó és a magyar 
kultúra megtartásáért küzdő önkéntesek számára is.
Az anyaország felől pedig – a 
Székelyföld megítéléséhez hasonlóan – a Csángóföld esetében létezik egy 
romantikus nemzetideál, mely szerint az egy olyan hely, ahol a magyar 
nyelv még tiszta, modernkori intézményesülés előtti formájában 
megtalálható, és olyan emberek lakják, akik az idegen elnyomás ellenére 
képesek voltak saját identitásukat megtartani, képesek voltak 
megmaradni. Továbbá, sok esetben ezeket a közösségeket a magyar nemzet 
elveszett – „elcsángált” – bárányainak is tekintik, akiket vissza kell 
terelni a magyar nemzet keretei közé.
A fentieket figyelembe véve nem meglepő
 az az elkötelezettség, amellyel a magyar kormány és az erre a célra 
létrejövő magyarországi és erdélyi civil szervezetek (pl. a Moldvai 
Magyar Oktatásért Alapítvány) a kérdéshez viszonyulnak, morális és 
pénzügyi szempontból egyaránt.
A csángó-kérdésnek, mint 
nemzetpolitikai célkitűzésnek, van egy további vetülete, amely 
szimbolikus szempontból nagyobb fontossággal ruházza fel, mint bármelyik
 másik szórvány-vidéket. A magyar nyelvoktatás fellendítését célzó 
támogatások nacionalizmuselméleti szempontból mindenképpen a magyar 
nemzetépítés részét képezik, hiszen egy olyan csoport nemzetbe való 
integrálását igyekszik megvalósítani, amely nemcsak hogy kimaradt a 
modern magyar nemzet kikristályosodásának folyamatából, hanem egy másik,
 a konkurens román nemzetépítési próbálkozások célkeresztjében áll. 
Emellett nem mellékes szempont az sem, hogy a csángó közösségek nem a 
tradicionálisan magyarok által lakott területen élnek, hanem a magyar 
befolyás szempontjából „idegen” vidéken. Tehát, a csángók két egymásnak 
feszülő nemzetépítési és nemzeterősítési projekt célcsoportját képezik, 
azonban nem ebben különböznek a Románia más területein élő magyaroktól, 
hanem abban, hogy ők nem az úgynevezett Nagy-Magyarországhoz tartozó 
területen élnek, és ennek következtében nem voltak soha részei még a 
kulturális értelemben vett magyar nemzetnek sem. Továbbá, a nemzetbe 
való sikeres integrálásuk szimbolikus szempontból is fontos lehet, 
hiszen ez a román asszimilációs politika ellenében valósulna meg. 
Vagyis: a magyar nemzetépítési projekt tehát egy olyan területen próbál 
felülkerekedni, amely soha nem tartozott magyar nemzetállami fennhatóság
 alá. Más szóval, a csángó-kérdés a magyar nemzeti presztízs és 
közép-kelet-európai szerep egyik szimbolikus terepe.
Összefoglaló
Visszakanyarodva a népszámlálási 
adatokhoz és a nemzetpolitikához, két előzetes megjegyzés megtétele 
szükséges. Egyrészt, nem kérdés, hogy a magyar nemzetpolitika jelentős 
szimbolikus vetülettel is rendelkezik. Ennek alapja az, hogy a magyar 
nemzethez tartozó személyek mint a magyar kultúra hordozói nemcsak 
Magyarország határain belül élnek, hanem azon kívül is, és a magyar 
állam mind a határain belül, mind pedig a határain kívül felelősséget 
vállal a bárhol élő magyarok identitásának szabad gyakorlásáért. 
Azonban, amikor ehhez a felismeréshez stratégiákat, törvényeket és 
költségvetési tételeket rendelünk, akkor a kérdésről közpolitikai és 
pragmatikus keretek között is beszélhetünk. Másrészt, a csángómagyar 
oktatási program része a magyar nemzetpolitikának, illetve a csángók 
magyar oktatáshoz való joga nem megkérdőjelezhető, ám ugyanakkor a 
nemzetpolitika pragmatikus keretek közötti tárgyalása szempontjából 
súlya legalábbis vitatható.
A népszámlálási adatok megmutatták, 
hogy az erdélyi magyar közösség fennmaradása több régióban kritikus, 
hiszen azokon a területeken, ahol a magyarság szórványnak számított, az 
elmúlt kilenc év alatt több mint egy negyedével csökkent a számuk és ez a
 folyamat csak gyorsulni fog, sőt mi több, nem kizárt, hogy egyes 
területeken a csángókéhoz hasonló szituációba is kerülhetnek. 
Nemzetpolitikai szempontból a szórvány kérdése évek óta napirenden van, 
2008 óta több ízben intézményesült, 2011 óta pedig külön stratégiával 
rendelkezik, viszont külön támogatási alapot számára még nem 
különítettek el. Habár a Szülőföld Alap kiírásaiban létezett a szórvány 
vidékek számára külön keret, ez elmaradt a magyar kormány részéről a 
csángóknak juttatott támogatások nagyságától.
Ebből a szempontból a nemzetpolitikai 
prioritások felállításánál több dilemma is megfogalmazódik. Egyrészt, 
kiemelten fontossá válik a szórványközösségeket megcélzó konkrét 
oktatási, kulturális és kutatási programok bevezetése. Másrészt, 
elkerülhetetlen az elköltött határon túli támogatások eredményességének 
és hatásfokának vizsgálata és – ezzel párhuzamosan – a közösség 
szempontjából megfogalmazott prioritások lajstromozása. A kettő együtt 
alapul szolgálhat a rendelkezésre álló támogatási források nem csupán 
szimbolikus politikai prioritások mentén való elosztására és a romániai 
magyar közösség megmaradását jobban elősegítő, kiegyensúlyozott 
újratervezésére.
 
 
 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu