Dau
cuvântul domnului Nistor Sergiu, de la Asociația ICOMOS. Domnul
președinte.
(Aplauze)
Domnul Sergiu Nistor:
Da.
Vă mulțumesc, domnule
președinte.
Înainte de a începe, aș vrea și eu să spun că
am rămas absolut șocat la scena pe care am văzut-o și pe care
colegul meu a încercat să v-o relateze, și anume confiscarea
drapelului național și reținerea sa la intrarea în Parlamentul
României. Nu știam că este steagul regal, dar eu îmi aduc aminte
ca una din cele mai frumoase zile momentul în care Majestatea Sa a
fost invitat în acest palat.
A se reține steagul național,
indiferent că este al regalității sau al republicii actuale, mi se
pare un gest inadmisibil și ași susține ca persoana care a luat
aceasta inițiativă ar trebui să fie imediat sancționată.
Eu
vă mulțumesc pentru...
Domnul Darius-Bogdan Vâlcov:
Noi
vom comunica tot ceea ce ne-ați transmis dumneavoastră
președintelui Camerei Deputaților, pentru a lua măsuri.
Domnul
Sergiu Nistor:
Vă rog. Cred că nici nu e cazul să
argumentăm.
Domnul Darius-Bogdan Vâlcov:
Dumneavoastră
sunteți în fața Comisiei speciale. Nu noi administrăm toata
această clădire. Noi suntem doar pentru acest subiect.
Domnul
Sergiu Nistor:
Sigur. Domnule președinte, v-am relatat o
chestie care pe mine m-a șocat. Suntem cu toții aici pentru că ne
iubim aceasta țară. Asta este și punct.
Ne-ați cerut să
începem prin a ne prezenta. O să fac o scurtă prezentare a
organizației pe care o reprezint.
ICOMOS România este o
filială a ICOMOS Internațional. Este acea organizație care este
trecută în Convenția Patrimoniului Mondial ca organism de
expertiză în domeniul patrimoniului construit, pe lângă UNESCO.
Știm cu toții ce înseamnă UNESCO.
Ca să vă dau o imagine
a expertizei de care dispune aceasta organizație internațională,
ea are un număr de aproape 10.000 de membri. În România, sigur,
suntem sensibil mai puțini, și din alte cauze. Avem 70 de membri,
dar, chiar și așa, vă compar cu numărul de specialiști pe care
domnul ministru, profesor universitar doctor Daniel Barbu, a spus că
îi are la minister.
Ministerul, în acest moment, are în
Direcția de patrimoniu doi arheologi, doi arhitecți, un inginer, un
pensionar reîncadrat și un stagiar. Eu am mai mulți specialiști
atestați în departamentul pe care îl conduc la Universitatea de
Arhitectură Ion Mincu.
Noi, în acest departament, avem mai
mulți specialiști atestați decât are plenul Comisiei Naționale a
Monumentelor Istorice.
Am spus aceste lucruri din două motive.
Unul, să spun că ceea ce am prezentat în acest documentar pe care
am să-l las, nu este o creație pe dinafara științei și doi, să
vă atrag atenția asupra capacității sau incapacității
instituționale a unuia dintre organismele care ar fi trebuit să fie
în acest proces și care ar trebui, dacă – Doamne ferește ! –
proiectul s-ar realiza, să monitorizeze respectarea legii
patrimoniului în România.
Este ca și cum noi am vrea să
intram în Schengen având trei babe surde la granița cu spațiul
non Schengen. Despre asta vorbim, dacă discutam de capacitatea
instituțională a Ministerului Culturii, o capacitate constant
redusă. În 1998 eram directorul general, sub Ion Caramitru, și
aveam 25 de arhitecți în Direcția Monumentelor, și astăzi sunt
doi, și cu ăștia vrem să păstrăm și să apăram patrimoniul
excepțional al României.
Documentarul pe care l-am pregătit
începe arătând care este statutul juridic. Am venit aici nu pentru
a încerca să îmbunătățesc legea. Vă spun de la început că
ICOMOS România și ICOMOS Internațional consideră că nu se pot
concilia exploatarea și păstrarea vestigiilor și, întâmplător
sau nu, aceasta opinie de specialiști să știți că are și
autoritatea lucrului judecat. Vă citesc, și am să vă las în
documentar, un extras din Decizia nr. 4607/2006 a Înaltei Curți de
Casație și Justiție, care, examinând acțiunea Asociației
Aurarilor Alburnus Maior, în care, pe calea contenciosului
administrativ, au cerut anularea certificatului de descărcare de
sarcină arheologică asupra unuia dintre cele patru masive ale
Muntelui Cârnic, constata următoarele: „Instanța de fond a
reținut că exploatarea unei părți a masivului Cârnic este
incompatibilă cu obligația de protejare a galeriilor miniere romane
descoperite în zonă.”
Autoritatea lucrului judecat.
Și
atunci, ne întoarcem la regimul de protecție și constatăm, prin
Legea nr. 5/2000 de aprobare a planului de amenajare a teritoriului
național, secțiunea „Zone protejate”, că în localitate avem
două valori de patrimoniu cultural de interes național – așa
spune legea – și, în paranteză, continuă, spunând: „monumente
istorice de valoare națională excepțională”, și le definește
ca fiind: centrul istoric și galeriile romane.
Prin urmare,
suntem în fața unor valori recunoscute prin lege ca fiind de
importanță națională și chiar excepțională.
Mult timp
s-a pus problema: de fapt, ce mare lucru cu scorburile alea de acolo
?
Sigur, noi putem să luăm multe lucruri în derâdere, după
cum putem să și reținem drapelul național la intrarea unor oameni
în niște instituții, dar ceea ce ar fi judicios să analizăm ar
arăta că absolut toate cele 8 puncte care definesc valorile
monumentelor istorice în Legea nr. 422/2001, art. 3, se regăsesc
acolo.
Discutăm de valori arhitecturale, arheologice,
istorice, etnografice, religioase științifice, tehnice. Nu discut
de patrimoniul natural, care nu face parte din expertiza organizației
mele.
Aș da un citat dintr-o persoană care este invocată
deseori și de partizanii proiectului. Este vorba de Beatrice Cauuet,
care, în „Cronica cercetărilor arheologice”, din 2003, spune
textual: „Minele de aur și argint de la Alburnus Maior constituie,
fără îndoială, unul dintre cele mai vaste complexe miniere de
epocă romană.”
Prin urmare, avem deja niște atestări ale
valorilor. Să nu uitam că avem un text în raportul Comisiei
Prezidențiale pentru Patrimoniul Construit și Natural, care
vorbește despre acest lucru. Vorbim de o înaltă reprezentativitate
a siturilor miniere, pentru că, în comparație chiar cu altele
înscrise în Lista Patrimoniului Mondial, cum este Las Medulas, așa
cum s-a mai spus aici, Rammelsberg, acestea din străinătate cuprind
doar o parte din istoria exploatărilor umane miniere, unu, două,
câteva secole, în timp ce, la noi, discutăm de două milenii.
Tehnologie. E singurul sit semnificativ pentru mineritul
aurifer din perioada romană de acest tip de tehnică specială de
exploatare în galerie. Celelalte au altă tehnică de exploatare.
Raritate. Alte situri miniere medievale, precum Faloon, în
Suedia, Roros, în Norvegia, cel din Slovacia au fost transformate în
perioada modernă, în timp ce Roșia Montană își păstrează încă
mărturiile perioadei preindustriale.
S-a pus problema: sunt
atât de importante încât noi să ne abținem a face altceva pe
acest teren ?
Și aici, discutam, evident, de semnificație și
noi spunem de zece ani de zile, cu documente, că discutam de un sit
de o înaltă semnificație europeană și chiar mondială, pentru că
ilustram prin galeriile romane un număr important de proceduri,
numai aici pot fi ele documentate, pentru că tăblițele cerate sunt
o sursă inestimabilă de documentare a dreptului roman, pentru că
peisajul minier compus – și ați văzut la fața locului –
prezintă o fărâmă din peisajul preindustrial al unei Europe care
nu mai există.
Semnificația universală a sitului a fost
recunoscută – nu le dau pe toate – de următoarele organisme
științifice: Academia Inscripțiilor și Literelor – Institute de
France; Asociația Internațională de Arheologie Clasică; un număr
de 990 de profesori și cercetători din universitățile europene;
de Comitetul International pentru Istorie și Tehnologie, prin
rezoluția adunării sale generale din 2009; de Uniunea
Internațională a Arhitecților, prin semnătura președintelui; de
Consiliul European al Arhitecților, prin semnătura președintelui;
de ICOMOS – organizație pe care am onoarea să o reprezint în
România, prin cinci rezoluții, începând cu adunarea generală din
2002 de la Madrid și terminând cu ultima din 2011, la Paris.
De
ce trebuie să păstrăm acest patrimoniu cultural ? Păi, hai să o
luăm așa. Avem un text în raportul comisiei prezidențiale, care
spune următoarele: „Cazul Roșia Montană exemplifică, în cel
mai înalt grad, posibilitatea de atingere a securității naționale
prin distrugerea patrimoniului subteran și suprateran, în numele
unei investiții economice, prezentate, în mod abuziv, drept unica
variantă pentru dezvoltarea durabila – septembrie 2009”, raport
însușit de Președintele României.
De ce trebuie să le
păstrăm ? Pentru că avem un text în Convenția Patrimoniului
Mondial Cultural și Natural UNESCO. Și aș vrea să vă atrag
atenția că România, la apropiata conferință generală a UNESCO,
candidează pentru un loc în Comitetul Patrimoniului Mondial. Până
mai ieri, eram coordonatorul acestei campanii. Am fost, de ieri,
înlocuit de un coleg de-al meu, un fan al Proiectului Roșia
Montană.
Art. 5 al Convenției prevede ca „statele membre se
vor strădui ca, în măsura posibilului, să adopte o politică
generală, prevăzând atribuirea unei funcții patrimoniului
cultural și natural în viața colectivă”.
Ni se mimează
acolo ca singura șansă a patrimoniului este ca el să fie aruncat
în aer.
Convenția Europeana pentru Protecția Patrimoniului…
Domnul Darius-Bogdan Vâlcov:
Domnule secretar de stat,
vă rog să finalizați.
Domnul Sergiu Nistor:
Închei.
Domnul Darius-Bogdan Vâlcov:
Acum am văzut din CV că
ați fost secretar de stat până în decembrie 2012.
Domnul
Sergiu Nistor:
Am fost secretar de stat până în decembrie
2012. Și să nu mă întrebați de ce nu mai sunt.
Domnule
președinte, aș încheia spunând că cei care prezintă proiectul
vin cu diverse soluții. Sunt unele absolut ridicole. Unii spun că
de ce să păstrăm nu știu câte galerii, că, în fond, până la
urmă, oamenii nu pot să le viziteze pe toate.
La Borobudur
sunt 504 ipostaze ale lui Buda. Am putea păstra 100, că, oricum, ne
plictisesc restul de 400. La Versailles sunt câteva sute de camere
și vizităm Galeria Oglinzilor. Nu înțeleg de ce le păstrăm pe
restul !
Alta soluție este să facem un facsimil. Adică să
construim undeva un fel de minigalerie în care oamenii să vadă ce
a fost. Și exemplul care se dă este Lascaux, în sudul Franței,
într-adevăr, patrimoniu mondial.
Uită să spună că la
Lascaux exista și peștera originală, și acest facsimil. Or, ceea
ce ei propun este ca originalul să dispară. Ne propun un muzeu
foarte frumos.
Am putea, în acest mod simplu, să le propunem
celor de la Roma să arunce în aer Columna lui Traian, pentru ca noi
avem o copie aici, pe Calea Victoriei.
Refacerea peisajului și
promovarea sa turistica. Am văzut ultima găselniță a companiei,
de parcă se duce cineva să facă turism uitându-se la un tău cu
cianuri și, în loc să vadă o pădure, vede un fel de teren de
golf.
Închei, domnule președinte, spunând că este evident
de ce parte mă situez, dar vrând, pentru că e o chestie pe care eu
o spun studenților deseori, să vă spun următoarele: Dumnezeu ne-a
împrumutat pământul pe durata vieții noastre și asta este o mare
responsabilitate. Ne aparține atât nouă, cât și celor care vor
veni după noi și ale căror nume sunt deja scrise în Cartea
Creației. Și nu avem niciun drept, prin ce facem sau neglijam, ca
să-i penalizam sau să-i privăm de vreun drept pe care ar fi putut
să-l aibă moștenire din partea noastră.
„Profitul
celor de lângă noi nu poate fi egalat de beneficiul celor care ne
vor urma”. John Ruskin, acum 200 de ani.
Vă mulțumesc.
Domnul Darius-Bogdan Vâlcov:
Și eu vă mulțumesc mult.
Domnul deputat Stefan Viorel. Apoi, domnul deputat Dolha
Mircea. Vă rog.
Domnul Viorel Stefan:
Mulțumesc,
domnule președinte.
Domnule profesor, vă mulțumesc pentru că
ați creat oportunitatea de a asculta opinia unui specialist pe acest
domeniu și, de aceea, aș vrea să vă consult într-o problema care
va fi, cu siguranță, de actualitate, indiferent de scenariul ce va
urma. Zona cu galeriile romane, sigur, trebuie să fie arie
protejată, chiar dacă continua proiectul sau dacă se întrerupe
proiectul minier.
Este arie protejată. Trebuie să rămână
așa și trebuie făcute eforturi pentru recuperarea și conservarea
acestui patrimoniu unic. Am văzut și noi ieri. Mărturisesc că
mi-am propus, în prima vacanță, primul concediu, să revin la
Roșia Montană, exclusiv pentru aceste galerii romane. Mărturisesc
că nu am știut.
De aceea, v-as ruga să vă aplecați,
punctual, pe acest proiect de recuperare și conservare a acestui
patrimoniu și, dacă puteți, să ne dați opinia dumneavoastră,
punctual, în aceasta materie, pentru că va fi necesar să știm ce
vrem să facem acolo, independent de soarta proiectului minier.
Vă
mulțumesc.
Domnul Sergiu Nistor:
Vă mulțumesc pentru
întrebare.
As începe spunând că, în doua rânduri, ICOMOS
Internațional, prin scrisori ale președintelui său, s-a adresat
Președintelui României, prim-ministrului, miniștrilor culturii și
mediului. Întâmplarea face ca din toate partidele.
Oferta
ICOMOS Internațional a fost întotdeauna aceea de a sprijini
Guvernul României – și subliniez, Guvernul României – cu
expertiza internațională independentă cu privire la relevanța și
modul de salvare a acestor piese de patrimoniu.
De ce am
subliniat Guvernul României ? Pentru că Compania Roșia Montană –
Gold Corporation a înaintat ICOMOS o oferta de a-i face pentru
companie o astfel de expertiză. Or, s-a considerat, la nivelul cel
mai înalt al Organizației Mondiale ICOMOS, că, în afara unei
comenzi din partea statului român, orice altă îmbiere pentru o
expertiză ar fi compromițătoare sau ar putea să fie
compromițătoare.
Aceasta ofertă este în continuare
valabilă.
În aceste zile, se desfășoară la Costa Rica
Comitetul executiv și Comitetul consultativ al acestei organizații,
care va emite o nouă rezoluție pe aceasta temă, reiterându-și
disponibilitatea, dacă statul român, prin Guvernul României, i-o
cere, să vină și să facă o evaluare a semnificației și valorii
sitului și a căilor de salvare.
Cred că acesta este cel mai
bun răspuns. Restul, vă stau la dispoziție oricând, personal.
Domnul Stefan Viorel:
Vă mulțumesc.
Domnul
Darius-Bogdan Vâlcov:
Și eu vă mulțumesc.
Pagini
Dicţionar istoric al lexicului maghiar din Transilvania
marți, 8 octombrie 2013
Intervenția domnului Sergiu Nistor în cadrul ședinței „Comisiei speciale comune a Camerei Deputaților și Senatului pentru avizarea Proiectului de lege privind unele măsuri aferente exploatării minelor auro-argentifere din perimetrul Roșia Montană și stimularea și facilitarea dezvoltării activităților miniere în România” - 26 septembrie 2013
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu