ANDREI NICOLAE / ECONOMIE / Publicat: Vineri, 02 martie 2018,
15:53 / Actualizat: Vineri, 02 martie 2018, 16:06 / 0 comentarii
După Ilie Șerbănescu, un alt analist economic atrage atenția asupra
anomaliei stimulării infrastructurii care leagă Transilvania de Ungaria,
în loc să se investească în legături între Ardeal și restul țării.
Sorin Pâslaru scrie în Ziarul Financiar despre cele două proiecte
„care înaintează fără ca nimeni să știe de unde au benzină – conducta
pentru transportul gazului din Marea Neagră către Ungaria/Austria și
legarea Transil¬vaniei prin autostrăzi de Budapesta”.
„Niciun alt proiect de infrastructură nu înaintează în România cu
viteza gazoductului care va trebui să transporte gazul românesc
exploatat de OMV și Exxon în Marea Neagră către Ungaria/Austria, pe o
conductă distinctă, special construită în acest scop.
Banca Europeană de Investiții, Banca Europeană de Dezvoltare, Comisia
Europeană anunță finanțări peste finanțări de sute de milioane de euro
pentru Transgaz pentru a construi această conductă, iar legislația
înaintează fără oprire.
Luni, 5 martie, se va discuta în guvern o hotărâre privind
exproprierea terenurilor agricole din vestul țării pe care va trebui să
fie amplasată conducta.
A fost modificată inclusiv legea mediului pentru a construi această conductă.
O mână nevăzută parcă înlătură toate obstacolele din calea acestui
proiect și îi face loc. Forțe neștiute sunt puse la lucru pentru ca în
fiecare zi să se facă progrese”, notează Sorin Pâslaru, redactorul șef
al Ziarului Financiar.
În ceea ce privește infrastructura transilvăneană, analistul se
întreabă cum e posibil ca banii să meargă „numai și numai în
Transilvania”. Acesta se întreabă dacă nu cumva „adevăratele centre de
putere ale României” sunt la Budapesta.
„Niciun alt proiect de infrastructură nu înaintează în România cu
viteza gazoductului care va trebui să transporte gazul românesc
exploatat de OMV și Exxon în Marea Neagră către Ungaria/Austria, pe o
conductă distinctă, special construită în acest scop.
Banca Europeană de Investiții, Banca Europeană de Dezvoltare, Comisia
Europeană anunță finanțări peste finanțări de sute de milioane de euro
pentru Transgaz pentru a construi această conductă, iar legislația
înaintează fără oprire.
Luni, 5 martie, se va discuta în guvern o hotărâre privind
exproprierea terenurilor agricole din vestul țării pe care va trebui să
fie amplasată conducta.
A fost modificată inclusiv legea mediului pentru a construi această conductă.
O mână nevăzută parcă înlătură toate obstacolele din calea acestui
proiect și îi face loc. Forțe neștiute sunt puse la lucru pentru ca în
fiecare zi să se facă progrese”, notează jurnalistul.
Sorin Pâslaru că România pare să urmeze drumul unei țări care nu-și
dorește să se dezvolte și să nu-și asigure siguranța energetică pentru
următorii douăzeci de ani.
„Ce facem, ne transformăm într-o sursă de energie brută, energie
primară pentru petrochimia din Austria și Ungaria? De ce să nu facem
aici medicamente, cauciuc, mase plastice sau țevi și nu să le importăm
apoi din aceste țări? Este asta vreo cale de dezvoltare, să exporți gaz
și să imporți produse petrochimice?
Coasta de Fildeș deține 40% din producția mondială de cacao, materia
primă pentru ciocolată, dar ciocolata o fac elvețienii, englezii și
americanii. Niciodată o țară nu va crește exportând materie primă și
importând produse finite.
Nu mai vorbim de siguranța energetică. Astăzi se pun în scenă jocuri
care vor trasa dezvoltarea României în următoarele două decenii sau mai
mult. Cine urmărește politica mondială vede ce schimbări semnificative
determină modul în care sunt așezate conductele de petrol și gaz pe
harta mondială. Americanii s-au opus cu toată puterea în ultimii 50 de
ani ca rușii să dea gaz Germaniei și totuși astăzi jumătate din consumul
de gaz al Europei este din Rusia.
Polonia protestează și nu vrea încă un gazoduct ruso-german prin
Marea Nordului care să o ocolească, după Nord Stream I. Sunt informații
că distribuția de gaze din Ucraina este în sectorul companiilor
americane. Gazele, energia, să spună oricine orice ar dori, sunt
politică pură. La fel ca autostrăzile.
Astăzi se joacă viitorul industrial și energetic al României. Cine îl decide de fapt?”, conclude analistul.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu