marți, 3 mai 2011

Dan Culcer. Despre «Mișcarea Reconcilierii» și alte acțiuni similare

Charta XXI
«Noi, central-europenii, locuitorii spaţiului înconjurat de Carpaţii, în mileniul trecut am fost împinşi între graniţe care au fost deseori schimbate. In timpul peripeţiilor istorice am trăit bucuria solidarităţii şi a colaborării, dar şi chinul scindării şi al dezbinării. La sfârşitul secolului al XX-lea acest spaţiu a fost împărtăşit între şapte state. Dintre acestea Ungaria, România, Slovacia şi Slovenia sunt deja membre ale Uniunii Europene. Aceste ţări, păstrând identitatea lor, au început desfiinţarea graniţelor dintre ele.
Concomitent cu îmbunătăţirea treptată şi continuă a relaţiilor dintre statele regiunii, nu putem nega existenţa unor tensiuni serioase între ele, care se evidenţiază din când în când. Inţelegerea reciprocă este îngreunată de necunoaşterea, neaprecierea mutuală a culturii şi a istoriei fiecărei naţionalităţi. Apropierea este împiedicată şi de existenţa unor partide extremiste în mai multe ţări care, în speranţa câştigării simpatizanţilor, încing spiritele împotriva popoarelor vecine. Succesul lor izvoreşte din rănile adânci ale trecutului. Exigenţele secolului XXI sunt diferite.
  • Observând că interesele noastre naţionale vor fi exprimate mai accentuat dacă ne ajutăm reciproc, decât dacă ne împotrivim,
  • ştiind că în cadrul Uniunii Europene suntem interdependenţi
  • pricepând, că o parte a partidelor politice se exprimă ferm împotriva unei astfel de apropieri,
  • recunoscând, că guvernele în crearea relaţiilor de bună vecinatate au atins succese minimale,
am conştientizat că realizarea reconcilierii popoarelor noastre, care este foarte importantă în secolul al XXI-lea, este aşteaptată în primul rând de la persoanele şi organizaţiile civile, respectiv bisericile.
Guvernaţi de această recunoaştere iniţiem înfiinţarea unei Mişcări a Reconcilierii. La această miscare poate adera cine:
  • ştie că îndrăgirea acestui teritoriu, este doar în avantajul patriei sale
  • este deschis să cunoască şi să respecte valorile altor popoare,
  • respinge orice tip de ură,
  • este dispus să cunoască istoria, cultura, uneori şi limba popoarelor vecine.
Mişcarea Reconcilierii în primul rând este formă de comportament şi stil de viaţă. Aderarea este posibilă prin semnarea prezentei declaraţii. Noi, iniţiatorii Mişcării Reconcilierii din cele şapte ţări, suntem conştienţi de responsabilitatea noastră faţă de generaţiile viitoare, de aceea în loc de duşmănire am ales drumul reconcilierii. Ţinem la limba maternă, la istoria şi la cultura noastră. Nu vrem să le desfiinţăm, ci să le acceptăm diferenţele dintre noi.
Sperăm că din ce în ce mai mulţi oameni vor înţelege: ne întărim prin sprijinirea reciprocă, iar prin învrăjbire ajungem doar pe marginea Europei.»

Dincolo de frumoasele principii înșiruite, cu care de altfel sunt în acord moral perfect, și pe care le practic, așa cum am dovedit-o, astfel de apeluri mizericordioase și generaliste, mi se par mesaje pus în sticle și aruncate în oceane pline de «cadavrele» ideologice ale binevoitorilor de ieri, de azi și de mâine. Conflictele nu sunt generate de cei care sunt de acord, ci de cei care nu sunt de acord. Pare un truism, dar dacă stăm să judecăm, e doar descrierea simplă a realității. Cum se poate trece de la acceptarea principiilor frumoase la punerea lor în practica politică și economică a vecinătăților, asta e problema.
Dacă nu se pun pe tapet obiectele negocierilor posibile între comunitățile stabilizate, unele foste migratorii în protoistorie, acum sedentare, aflate în contact de un mileniu, rămânem în zona vagului, așa cum batem apa în piuă despre bunăvoință, dar ne pregătim pentru rezbel, de aproape un secol, dacă socotim ca punct de plecare a acțiunii bătutului apei în piuă doar momentul 1918.
Conceptul de Mittel Europa integrează două foste părți ale unui Imperiu, Austria și Ungaria, Aceste două țări au un fundal istoric dominat de gândirea politică nostalgică, care pentru mine este contrariant, inactual, cu referințe la imaginara democrație imperială austro-ungară, atât de lăudată de un cercetător politolog și sociolog inteligent, dar marcat de calitățile reunite de a fi evreu asimilaționist ungur, anti-mason, fost comunist reformist, rupt devreme de comunismul kominternist și expatriat, specializat în istoria democrațiilor populare, ca Fejto Ferenc
( Rekviem egy hajdanvolt birodalomért. Ausztria–Magyarország szétrombolása, Atlantisz és Minerva Kiadók, 1990 ISBN 9637978879; 1997. ISBN 9632235045 )
Am argumente pentru demonstrarea falsității tezei care insistă să prezinte modelul austro-ungar ca democratic și eficient. Toată literatura ideologică oficială sau oficioasă, pe tema relațiilor interetnice, deloc democratică, majoritar xenofobă, produsă în Ungaria dinainte de Millenium, o probează.

Așa că reunirea celor care sunt de acord dinainte mi se pare neproductivă. Dimpotrivă, un adevărat dialog necesită părți care exprimă poziții aparent ireconciliabile și talentul moderatorilor, negociatorilor, dragomanilor care le poate apropia pentru a construi consensuri reciproc acceptabile, nu prin ocolirea și escamotarea contradicțiilor de interese ci prin rezolvarea lor non-contradictorie, non-conflictuală. Persoanele citate în Apelul dlui Surjan sunt, fiecare în parte, oameni de bine, (Smaranda Enache, Ovidiu Pecican, dar cunoscându-le pozițiile, știu că sunt ab initio de acord unii cu alții, fac parte dintr-o rețea veche de două decenii, inițial susținută și sponsorizată de Fundația Soros. Rolul acestei Fundații a fost doar aparent pozitiv, în sensul dizolvării situațiilor conflictuale prin educație, dar ar merita să discutăm concret despre ce educație este vorba și dacă a merge în sensul globalizării și pe aceste teren este soluția eficientă, dacă nu cumva, tocmai această pseudo-soluție stârnește, în loc să tempereze, spiritele care se opun uniformizării entropice propusă de adepții comerțului liber.
A ne menține doar pe teren ideologic sau istoric, pentru mine, este o manieră superficială de tratare a chestiunilor pendinte. Mi se pare că ignorarea economiei în acest gen de discurs este proba unei viziuni ideocratice asupra istorie, cu care nu mă pot împăca, fiindcă știu că ea contrazice toate practicile politice milenare. Bătăliile se dau pentru energie și hrană, pentru pășuni și ape, iar ideologiile nu fac decât să acopere cu discursuri adevăratele mize ale conflictelor.
Cred că va trebui să reluăm subiectul, ieșind din carcasa Mittel Europei. Ucraina, Bielorusia, Estonia, Letonia, Lituania, Armenia, Georgia sunt țări europene. Viziunea autocentrată a dlui Surjan are nevoie de o deschidere, de ieșirea din mitologia civilizației europene sau central-europene care s-ar fi oprit la Carpați.
Aștept să fiu invitat la astfel de discuții ca să pot propune o perspectivă diferită, așa cum am făcut-o la cel de al patrulea Colloque International, Les Chemins de Réconciliation en Europe, LES HONGROIS ET LEURS VOISINS, care a avut loc la La Salette, între 26 iulie și 30 iulie 2009. Dominați de nostalgie și mândrie central-europeană, participanții unguri au vorbit puțin de vecinii lor, iar când s-a vorbit, referința era trecutul. 
Nu e vorba de o ocazie de comunicare ratată, fiindcă știu că am fost ascultat cu atenție îngrijorată, în calitatea mea de non-reprezentant al românilor, dar am avut proba că, deși intenția părea să fie dialogul, schimbul de opinii, ocazia a fost folosită, încă o dată, pentru difuzarea discursului revendicativ al reîntregirii Ungariei milenare. Cred că această bază de discuție nu mai este realistă, în ciuda agitațiilor de la Budapesta sau din Secuime.
Repet, depășirea dificultăților dialogale se poate face prin ieșirea din acest tip de proiect încremenit de un secol de plângeri și drame pentru unguri, români, slovaci, sârbi, croați etc. Mișcarea «Drang nach Osten» trebuie reluată de central-europeni spre est-europeni, orice modificare de statut trebuind să fie negociată fără presiuni, prin «troc liber-consimțit» și reciproc avantajos. 
Utilizarea șantajului, cum face încă UDMR, nu poate fi tolerată, fiindcă va duce la apariția altor forțe politice pe frontul ideologic din România putând bloca, în loc să consolideze, negocierile cu vecinătățile interioare și exterioare.
Dan Culcer

Niciun comentariu: