APEL. Poziția Forumului Civic al Românilor față de adunarea secuilor de la Sfântu Gheorghe
 
    
    
    
       
 
        
      
    
    
Forumul Civic al Românilor din Covasna, Harghita şi Mureş (FCRCHM) a reacționat printr-un comunicat de presă cu privire la adunarea secuilor ce a avut loc la Sfântu Gheorghe duminică, 18 noiembrie a.c.. În anul Centenarului Marii Uniri de la 1 Decembrie 1918, Consiliul Director al FCRCHM adresează reprezentanţilor societăţii civile şi liderilor formaţiunilor politice maghiare din România un nou Apel privind normalizarea convieţuirii interetnice din judeţele Covasna, Harghita şi Mureş.
Vezi și PROVOCARE la Sfântu Gheorghe. Adunare secuiască pentru autonomie și scandări împotriva Tratatului de la Trianon
Comunicat
Spre ştiinţă: Guvernului, Parlamentului şi Preşedinţiei României
Forumul Civic al Românilor din Covasna, 
Harghita şi Mureş (FCRCHM), organizație care urmărește cu consecvență, 
prin atitudinile sale civice, prezervarea și afirmarea identităţii 
comunităţilor româneşti din cele trei judeţe, în special, și ale 
Transilvaniei, în general, și normalizarea conviețuirii româno-maghiare 
din zonă, ca reprezentant a 44 de organizaţii culturale și civice din 
zonă, luând la cunoștință despre conținutul dezideratelor formulate la 
mitingul pentru autonomia „ţinutului secuiesc”, desfășurat la Sfântu 
Gheorghe, în 18 noiembrie a.c., reluând poziția sa constantă, exprimată 
de-a lungul anilor, față de această problematică, transmite următorul 
comunicat:
În județele Covasna, Harghita și Mureș, 
ca de altfel în întreaga țară, există cadrul legislativ și instituțional
 care garantează păstrarea și afirmarea identității ligvistice, 
culturale și confesionale a tuturor minorităților naționale. 
Funcționarea formațiunilor politice constituite pe criteriu etnic și 
exercitarea votului pe baze etnice, caracteristice comunității maghiare 
din România, duc la o situație captivă a acesteia, prin aceea că asigură
 menținerea perpetuă la conducerea administrației publice locale a 
reprezentanților acesteia, în județele unde cetățenii de etnie maghiară 
sunt numeric majoritari. Această realitate poate crea dezechilibre și 
manifestări cu efecte nedorite, nedemocratice, ale factorului de putere 
în plan local, în primul rând, prin exacerbarea și aplicarea 
discreționară a principiului autonomiei locale, și continuarea 
demersurilor de constituire practică a unei enclave, deziderate ce 
contravin armoniei interetnice și legislației Uniunii Europene. Având în
 vedere configurația etnică a consiliilor locale, este asigurată 
folosirea de către autoritățile publice locale a limbii maghiare în 
dezbaterile din ședințele consiliilor, în multe cazuri cu excluderea 
limbii oficiale; vorbitorii limbii maghiare pot prezenta cereri orale 
sau scrise și primesc răspunsuri în această limbă; funcționarii 
autorităților administrative care asigură relația cu publicul folosesc 
limba maghiară în raporturile lor cu persoanele cărora li se adresează.
În aceste condiții, este asigurată, pe 
deplin, participarea reprezentanţilor minorităţii maghiare (numeric 
majoritară pe plan local) la luarea deciziilor ce privesc comunitatea 
din care fac parte, fie că este vorba despre învăţământ, folosirea 
limbii în administraţie, mass-media sau cultură; în localitățile în care
 ponderea minorității maghiare depășește un procent de 20% din totalul 
populației, există indicatoare bilingve de localitate și firme bilingve 
la majoritatea instituțiilor de interes public. În România, și în mod 
deosebit în județele Covasna și Harghita, există forme și mijloace 
adecvate de predare și studiere a limbii maghiare, la toate nivelurile 
corespunzătoare, de la învățământul preșcolar, primar, secundar, tehnic 
și vocațional, la învățământul universitar, până la studiile 
postdoctorale; predarea istoriei, geografiei și culturii se face în 
limba maghiară.
Statul Român încurajează promovarea 
studiilor și a cercetărilor în domeniul limbii maghiare, în universități
 sau instituții echivalente; există cadrul asociativ necesar pentru  
stimularea folosirii limbii maghiare, în toate domeniile vieții publice,
 printr-un număr foarte mare ONG-uri. De asemenea, pe lângă diversitatea
 suficientă creată de statul român, în cele două județe funcționează 
extensii ale unor universități românești de prestigiu, și, ca o 
suprapunere, două universități ale statului ungar, cu programă și 
curriculă ce nu poate fi controlată, realitate acceptată ca fapt 
împlinit în România. În cele două județe se editează numeroase 
publicații în limba maghiară, de o mare diversitate tematică, 
asigurându-se finanțarea din fonduri publice, a mijloacelor de 
comunicare, scrise și audiovizuale.
După decembrie 1989, în zonă 
funcționează o rețea însemnată de posturi de radio și canale de 
televiziune în limba maghiară, pe lângă emisiunile zilnice transmise la 
posturile naționale de radio și tv. Potrivit prevederilor Cartei limbilor minoritare sau regionale,
 este garantată libertatea de recepție directă a emisiunilor de radio și
 de televiziune ale țărilor vecine realizate în limba regională sau 
minoritară din România, în special a numeroaselor posturi din Ungaria 
(RTL, Radio Kosuth, M1, M2) sau adresate maghiarilor de pretutindeni 
(așa cum este Duna TV).
Statul asigură, fără nicio restricție, 
libertatea de expresie și libera circulație a informației în limba 
maghiară, în unele cazuri cu amenințări asupra integrității teritoriale 
sau a siguranței publice; există contactele între vorbitorii limbii 
maghiare din România și Ungaria, în domeniile culturii, învățământului, 
informației, formării profesionale și educației permanente; există 
numeroase localități din cele două județe, înfrățite cu localități din 
Ungaria; pe baza autonomiei locale, consiliile județene și locale 
asigură fondurile necesare derulării acestor proiecte, prin bugetele 
proprii.
Limba și cultura maghiară sunt promovate
 cu succes, în instituțiile și asociațiile culturale care funcționează 
în zonă, în special prin biblioteci, videoteci, centre culturale și de 
cercetări socio – umane, muzee, teatre și cinematografe, casele cadrelor
 didactice, edituri, precum și prin operele literare și producția 
cinematografică etc.; muzeele din județele Covasna și Harghita 
funcționează ca muzee etnice, muzee secuiești; centrele culturale 
județene și case de cultură locale promovează, în principal (uneori 
exclusiv) istoria, tradițiile și folclorul maghiar; în județele Covasna 
și Harghita funcționează teatre în limba maghiară.
Există, reglementată și recunoscută, ca 
un privilegiu excesiv, dubla cetățenie, cu avantaje cetățenești 
supralicitate pentru maghiarii din România. Se profită de ambiguitatea 
legislativă a legilor organice, și astfel cei cu dublă cetățenie votează
 pentru aleșii din două state – România și Ungaria -, inclusiv la 
alegerile locale, pe când românii își exprimă un singur vot, pentru o 
demnitate publică, comparativ cu un maghiar cu dublă cetățenie care 
trimite în Parlamentul European două voturi, pentru două state diferite.
 În instanțele judecătorești din cele două județe, limba maternă poate 
fi folosită în justiție, garantându-se tuturor părților și martorilor 
din procese dreptul de a folosi / a se exprima în limba lor maternă.
În același timp, Forumul Civic al 
Românilor din Covasna, Harghita şi Mureş a constatat o serie de aspecte 
care contravin prevederilor legislației europene și naționale. Sunt 
situații când protecția și încurajarea limbii maghiare se face în 
detrimentul limbii oficiale române și a necesității de a însuși limba 
română, în special de către tineri, cazuri evidente care trebuiesc 
interpretate în viziunea interesului general al societății românești, și
 a unei egale conviețuiri într-un stat democratic. Există cazuri de 
discriminare și intoleranță față de limba și simbolurile românești. 
Numeroase manifestări culturale, științifice, civice se desfășoară doar 
în limba maghiară, inclusiv unele dezbateri vizând dezvoltarea viitoare a
 regiunii, organizate doar cu autorități din Ungaria. Sunt editate din 
fonduri publice, de către unele consilii locale, publicații exclusiv în 
limba maghiară, sau lucrări de interes public, în limba minorității, 
fără un rezumat în limba oficială. Uneori, limba oficială nu este 
folosită în conferințele de presă ale unor demnitari locali. Afișele 
muzeelor secuiești, teatrelor și instituțiilor de cultură maghiară sunt 
editate doar în limba maghiară. Au fost cazuri de condiționare a 
participării la concursurile de ocupare a unor funcții publice, altele 
decât cele prevăzute de lege, de cunoașterea limbii maghiare.
Unele consilii locale, conduse de 
reprezentanții formațiunilor politice maghiare, procedează la alocarea 
discriminatorie a fondurilor pentru proiectele asociațiilor culturale 
românești referitoare la promovarea istoriei, culturii și limbii române.
 Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării a sancționat mai 
multe primării pentru faptul că paginile oficiale de internet ale 
comunelor respective erau redactate doar în limba maghiară. Sunt 
frecvente cazurile de folosire a formelor tradiționale ale toponimiei în
 limba maghiară și doar după aceea a denumirii în limba oficială.
Campaniile electorale din Ungaria, 
adresate și maghiarilor din România, prin mass-media ungară receptată și
 aici, promovează atitudini neloiale, contrare spiritului civic și unei 
conviețuiri normale, informații deformate referitoare la cultura și 
istoria poporului român, și care, prin mesajul lor, distorsionează 
rezultatele alegerilor din România. Sub îngăduința autorităților 
românești, excedând prevederile legislației europene, se supralicitează 
un dublu standard, în sensul de a se crea, pe criteriu etnic, 
autorități/organisme în structura statului român, care împiedică 
demersuri și inițiative oportune pentru cultura românească în cele două 
județe. Acestea, împreună cu autoritățile administrației publice locale 
controlate de formațiunile politice maghiare, procedează la acordarea de
 denumiri de străzi și instituții ale unor personalități condamnate 
pentru acțiuni fasciste, ridicarea de monumente de for public cu mesaj 
nostalgic neorevizionist, aprobarea de semne heraldice cu excluderea 
simbolurilor românești.
Conducerea Forumului Civic al Românilor 
din Covasna, Harghita şi Mureş apreciază că în județele Covasna, 
Harghita și Mureș prevederile legislației europene sunt respectate 
integral, membrii comunității maghiare, numeric majoritare, bucurându-se
 de toate drepturile stipulate în cadrul normativ european în materie, 
în unele cazuri, acestea devenind privilegii. În același timp, în 
județele Covasna și Harghita, există situații în care membrii 
comunității românești, numeric minoritare, sunt discriminați și nu 
beneficiază de aceleași drepturi, iar statutul limbii române, limba 
oficială a statului, nu este respectat.
În anul Centenarului Marii Uniri de la 1
 Decembrie 1918, Consiliul Director al Forumului Civic al Românilor din 
Covasna, Harghita și Mureș adresează reprezentanţilor societăţii civile 
şi liderilor formaţiunilor politice maghiare din România un nou Apel privind normalizarea convieţuirii interetnice din judeţele Covasna, Harghita şi Mureş:
Menţinerea imaginii publice conform 
căreia, în perioada postdecembristă, judeţele Covasna, Harghita şi Mureş
 reprezintă o zonă cu potenţial conflictual, nu este benefică nici 
pentru românii locuitori ai acestor judeţe, nici pentru maghiari, 
aducând grave prejudicii dezvoltării economice şi sociale a celor trei 
județe, climatului de convieţuire interetnică, bunăstării cetăţenilor şi
 relaţiilor, pe toate planurile, a zonei cu celelalte judeţe ale 
României şi cu investitorii străini. Este timpul ca această parte 
binecuvântată din inima României să se transforme din consumator, în 
furnizor de stabilitate.
Îmbunătăţirea climatului de convieţuire 
interetnică dintre românii şi maghiarii din aceste judeţe are ca temei 
buna convieţuire dintre secuii/maghiarii din sud-estul Transilvaniei şi 
românii din Transilvania, Moldova şi Ţara Românească. Se cunoaşte faptul
 că Munţii Carpaţi nu au despărţit niciodată locuitorii trăitori de o 
parte şi de alta a versanţilor acestora, fie români, fie maghiari. 
Colaborarea dintre români şi secui a reprezentat o constantă a istoriei 
medievale şi au făcut parte din viaţa cotidiană, chiar şi atunci când, 
la nivel elitar, s-au manifestat divergenţe. Prin această convieţuire 
plurietnică şi multiconfesională viaţa oamenilor a devenit mai bogată şi
 mai plină de sens. Legăturile secuilor cu românii sunt mai profunde, 
fiindcă ele nu se referă doar la Transilvania, ci şi la Moldova şi Ţara 
Românească. Raporturile economice au fost dublate de cele politice şi 
militare.
Este timpul să fie recunoscut, de către 
liderii civici şi politici ai comunităţii maghiare, faptul că România 
şi-a îndeplinit în totalitate obligaţiile referitoare la minorităţi 
asumate prin tratatele internaţionale. La 100 de ani de la Marea Unire, 
membrii comunităţii maghiare din România au posibilitatea garantată de 
„a se instrui, administra şi judeca în limba sa proprie” (cu asigurarea 
translatorilor), „prin indivizi din sânul său”, de a avea reprezentare 
în corpurile legiuitoare şi la guvernarea ţării „în proporţie cu numărul
 indivizilor ce îl alcătuiesc”, precum şi „deplină egalitate tuturor 
confesiunilor religioase”. Deci spiritul extrem de generos al Rezoluţiei
 de la Alba Iulia este integral respectat.
Este timpul ca toţi susţinătorii 
inițiativei de extra-teritorialitate denumită „ținut secuiesc” să 
înţeleagă că acest deziderat nu poate fi niciodată acceptat de români. 
Maghiarii din zonă au toate condiţiile pentru a-şi prezerva şi afirma 
identitatea etnică şi culturală chiar şi fără un fals şi artificial 
ideal de autonomie prin care se revendică drepturi colective şi alte 
privilegii de stăpânitori exclusivi ai zonei, iar românilor din acest 
spaţiu, care ar fi expuşi să trăiască într-o asemenea autonomie, nu li 
s-ar acorda nicio şansă de dăinuire – aşa cum s-a văzut în istorie, în 
epoca dualismului austro-ungar şi în timpul Dictatului de la Viena. În 
realitate, minoritatea maghiară din județele Covasna, Harghita și Mureș 
domină zona din punct de vedere politic, economic şi cultural, iar 
necesitatea de a beneficia de o protecţie juridică specială dispare. În 
aceste condiţii, cei care au nevoie de protecţie pentru a-şi conserva şi
 afirma identitatea etnică sunt tocmai românii din judeţele unde aceştia
 sunt numeric minoritari.
Solicităm liderilor civici şi politici 
ai comunităţii maghiare, formatorilor şi liderilor de opinie şi 
conducătorilor mass-media de expresie maghiară să nu mai promoveze 
sentimentele de intoleranță faţă de români, să lase copiii maghiari să 
înveţe limba română pe care şi strămoşii lor o cunoşteau chiar foarte 
bine, ca pe o a doua limbă maternă, să-i lase pe copii să accepte firesc
 istoria şi cultura țării în care viețuiesc. Este timpul să fie 
respectate întocmai prevederile legale referitoare la prioritatea limbii
 române în inscripţionările publice şi afişarea doar a însemnelor 
heraldice aprobate legal.
Apreciem şi respectăm istoria, cultura, 
tradiţiile, patrimoniul concetăţenilor secui-maghiari, dar reafirmăm 
adevărul conform căruia, fără istoria, cultura şi patrimoniul românilor 
din zonă, istoria locală a judeţelor Covasna şi Harghita nu este 
completă. Aşa cum nu pot fi eludate numeroasele interferenţe culturale 
româno-maghiare care tocmai dovedesc o convieţuire îndelungată şi 
apropiată a românilor şi maghiarilor din judeţele Covasna şi Harghita, 
convieţuire pentru a cărei normalizare, din respect pentru înaintaşi, 
cât şi pentru urmaşii noştri.
Președinte,                                                                                    Secretar executiv,
Marian Știopu                                                                               Florentina Teacă
FOTO: Grupul statuar Mihai Viteazul din Sfântu Gheorghe
 
 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu