Text cenzurat înainte de 1990
Maghiarii sunt persecutaţi în România?
Mai mulţi prieteni şi colegi, care au avut ocazia să călătorească în
ultima vreme prin Europa şi chiar mai departe, mi-au povestit acelaşi
lucru: aproape pretutindeni pe unde au fost, când s-a aflat că sunt
români li s-a pus invariabil întrebarea: „ce se întâmplă cu maghiarii
din România? De ce sunt persecutaţi? De ce nu li se respectă drepturile
de minoritate etnică?” Unii dintre colegii mei s-au priceput să
lamurească lucrurile pe loc în cercul mic de cunoştinţe, alţii şi-au
revenit mai greu din stupoarea în care i-au aruncat asemenea afirmaţii.
Concluzia la care au ajuns însă cu toţii, chestionându-şi interlocutorii
asupra sursei acestor defaimăţii, a fost aceeaşi: în străinătate
circulă pe seama regimului minorităţilor etnice din România, în special
despre viaţa compatrioţlor noştri maghiari, o sumedenie de materiale
propagandistice mincinoase, în total dezacord cu realitatea, materiale
puse în circulaţie de diferite grupuri şi organizaţii ce aparţin
emigraţiei maghiare. După unele informaţii, această falsă problemă ar fi
ajuns să fie discutată, cu seriozitate, şi-n Congresul american. Deşi
nu-mi vine a crede, nu mă pot opri să nu-i fericesc pe americani,
cărora, iată, nu le-a mai rămas să rezolve decât probleme imaginare,
scenarii ce ţin, pur şi simplu, de literatura istorico-fantastică,
historical fiction!
E neîndoios că toate aceste materiale şi altele de aceeaşi speţă care
vor mai apărea, nu găsesc niciun ecou la cei care cunosc propriu-zis
realitatea românească. Dar câţi sunt aceştia? Ştim prea bine că din ce
în ce mai mulţi, dar, din pacate, încă nu foarte mulţi. Foarte mulţi
fiind cei dispuşi să cedeze acestei şi, în general, oricărei propagande
şi să se emoţioneze pentru soarta maghiarilor din România, mai ales că
materialele cu pricina circulă în toată voia lor, fără a avea de
înfruntat răspunsul nostru, inexistent.
Fireşte, cel mai des calitatea acestei propagande o face nedemnă de un
răspuns din partea noastră, a oficialităţilor româneşti. Nu este însă
mai puţin adevărat că prin cantitate aceste materiale şi acţiuni
propagandistice reuşesc ceea ce prin calitate n-ar avea nicio şansă să
obţină, şi aşa se face că multă lume din Europa şi de peste Ocean are
acum în cap ideea că în România maghiarii sunt pesecutaţi, excluşi de la
exercitarea drepturilor cetăţeneşti, supuşi discriminărilor
naţionaliste ş.a.m.d.
Nu mă pricep să calculez prejudiciile ce ni le poate aduce această
situaţie, dar e de aşteptat ca ele să se producă. Adică să se ivească
împrejurări în care lămurirea lucrurilor în respectul adevărului să nu
se poată face în timp util, dacă nu a fost făcută din vreme, şi să avem
astfel, pe termen scurt, de pierdut dacă vom continua să nu facem
practic nimic şi să mizăm doar pe faptul că asemenea propagandă va
ajunge oricum, în chip fatal, de la sine, să se compromită singură.
Trăim într-un secol prea bezmetic ca să ne putem permite să contăm
exclusiv pe bunul simţ al oamenilor noştri, lăsând în seama acestuia să
dea în vileag contradicţia – pentru noi evidentă, dar nu şi pentru alţii
– între fapte şi susţinerile acestei propagande.
Până acum, cât pricep şi cât bag eu de seamă, autorităţile româneşti, în
cunoştinţă de această propagandă, au găsit cu cale, în replică, să fie
şi mai atente cu respectarea întru totul a drepturilor, absolut
imprescriptibile, ale maghiarilor şi ale tuturor celorlalte minorităţi
etnice, nu cumva să oferim pretext cât de cât real campaniei de calomnie
şi fals istoric. Aşa se face că nu de puţine ori, de pe urma acestui
exces de zel – altminteri tipic românesc, minoritatea maghiară a ieşit
chiar privilegiată, favorizată faţă de noi, ceilalţi. Aş putea da
nenumărate exemple din domeniul presei şi al publicaţiilor, bunăoară
cifrele relative, adică prin raportarea numărului publicaţiilor în limba
maghiară la numărul maghiarilor, inclusiv cifrele privind remunerarea
activităţii respective, fiind foarte grăitoare pentru cine vrea să le
citească cu un ochi cinstit, nepărtinitor. La fel, în învăţământ, unde
nu rareori prevederile legii (de pildă, dreptul de a susţine examenul de
admitere în limba maghiară chiar şi la facultăţile din Bucureşti!) fac
mai uşoară admiterea la facultate pentru tinerii maghiari.
Iată însă că această atitudine hipercorectă a fost înţeleasă ca un gest
de slăbiciune, încurajând şi sporind manifestările antiromâneşti ale
emigranţilor maghiari. (Nu ştiu ce anume, probabil încrederea ce o am în
partea cea bună a omului şi a lumii în care trăim, mă face să cred că
şi dintre emigranţi mulţi sunt victimele tocmai ale acestei propagande,
înscriindu-se deci în fals fără să-şi dea seama. Acredintându-i astfel
cu buna credinţă fără de care nimic temeinic nu se poate face vreodată
şi vreundeva, i-aş pofti pe emigranţii maghiari care îndeplinesc această
condiţie, a bunei credinţe, să vină în România spre a se convinge cu
ochii lor de realităţile româneşti. De vor fi având motive să nu mai
calce prin Ungaria, la noi viza de intrare nu le va fi refuzată şi nu
vor risca nimic venind să cerceteze cum trăiesc maghiarii din România.
Riscă numai să afle adevărul!)
Oricum, sunt motive să considerăm atitudinea noastră depăşită de fapte,
de situaţia nouă în care ne aflăm, efect al aglomerării activităţilor
antiromâneşti din străinătate, ceea ce reclamă din partea noastră o
atitudine nouă, schimbată.
Ce înţelegem prin noi, cei care trebuie să ne modificăm atitudinea?
` La prima vedere se poate înţelege chiar şi emigraţia românească! La
urma urmelor, de ce nu?! De vreme ce această campanie de minciuni e
dusă de emigraţia maghiară din Apus, răspunsul cel mai potrivit, prin
extrapolare, ar fi să vină din partea emigraţiei româneşti. Din păcate –
sau, mai bine zis, din fericire! – emigraţia românească nu e aşa de
numeroasă şi, deci, de puternică. Dar este numai la o privire
superficială, căci puterea cea mare o dă adevărul şi dreptatea, iar
adevărul şi dreptatea sunt de partea noastră!
În această ordine de idei, asociaţia „România” ar avea un cuvânt de
spus, şi încă unul foarte greu, trecând la o acţiune organizată de
denunţare în străinătate a acestor minciuni şi defăimări uşuratice. Câte
ceva în acest sens, dar prea puţin, am mai citit şi-n revistele noastre
pentru străinătate. Acestea au însă un mare defect: ele merg la oameni
care ne sunt prieteni şi care cunosc relativ bine realităţile româneşti
şi sunt astfel capabili şi singuri să respingă orice propagandă pe tema
persecuţiei minorităţilor naţionale din România.
Mai cu temei şi cu mai multă nădejde prin noi înţeleg
maghiarii din România, compatrioţii noştri al căror statut e pus în
discuţie, controversat şi falsificat. Nu numai că ei sunt cei mai în
măsură să confirme sau să infirme orice afirmaţie care-i priveşte, dar
consider că e si de datoria lor, cavalerească, să-şi spună răspicat
părerea despre ce se vorbeşte în lume pe seama lor, oricât de mult ar
considera – şi îi înţeleg foarte bine – că e mult sub demnitatea unui om
al vremurilor noastre să ia în serios nişte exaltaţi, fantome ale unui
trecut pe care îl considerăm apus, istoriceşte rezolvat, intrat în
neagra veşnicie a nefiinţei, a timpului ireversibil. E drept că nu-i ia
nimeni în serios aici, la noi, dar în alte părţi ale lumii se găseşte
cine, iată, mai ales din ignoranţă, să-şi plece urechea la basmele lor.
Mi se pare a fi vorba la mijloc de o datorie patriotică şi de onoare pe
care cei mai mulţi nu vor pregeta să şi-o facă, deşi dacă mă pun în
situaţia compatrioţilor mei maghiari, nu-mi dau bine seama cum, în ce
fel anume ar putea ei de aici să repună adevărul în drepturile ce i-au
fost ultragiate cu atâta uşurinţă pe alte meridiane, în ziare şi reviste
care verifică ştirile după ce le-au publicat, şi publică orice, numai
bani să iasă, doar suntem presă liberă, nu?! Ce…
Cu puţină imaginaţie însă, şi cu puţină zăbavă a gândului şi a faptei
noastre asupra acesei chestiuni, cred că se vor găsi şi formele în care
să comunicăm celor interesaţi sau angajaţi în această discuţie punctul
de vedere al maghiarilor din România.
În exprimarea acestui punct de vedere două mi se par a fi chestiunile pe
care lămurindu-le discuţia se va încheia cu o concluzie limpede asupra
temeiniciei sale:
1. Mai întâi, în România, pentru un cetăţean român, e cu ceva viaţa mai
uşoară dacă este de naţionalitate român şi nu maghiar ( sau german,
armean, evreu, grec, turc etc.)? Există dispoziţii sau practici
împământenite care exclud pe maghiari (germani, evrei etc.) de la
privilegii şi drepturi de care se bucură ceilalţi cetăţeni? În România,
pentru un maghiar e cu ceva viaţa mai grea decât pentru un român?
2. Maghiarii (şi celelalte minorităţi naţionale din România) au oare un
regim de viaţă mai greu decât al românilor din Ungaria şi din celelalte
ţări unde există minorităţi etnice româneşti? Se bucură românii din
ţările vecine de drepturi care în România li se refuză minorităţilor
naţionale, respectiv maghiarilor?
Repet, după modesta idee ce, în calitate de cetăţean român, mi-am
făcut-o asupra chestiunii, răspunsul cinstit la întrebările de mai sus e
de natură să încheie discuţia. Fireşte, numai dacă cei care au
deschis-o şi i-au făcut propaganda se vor dovedi capabili de un răspuns
cinstit.
x
x x
Toate cele de mai sus poate că nu le-aş fi scris totuşi, aş fi rămas
credincios tradiţiei româneşti de a ceda cu totul iniţiativa, în
asemenea ocazii, adversarilor, totdeauna preopinenţi, aşa cum, bine se
ştie – dar numai la noi, prea puţin în lumea largă – de când suntem noi,
românii, nu ne-am grăbit o dată măcar să călcăm pământul altora,
jinduind la ce nu e al nostru, războaiele noastre fiind numai de
apărare, de răspuns la agresiunea străină, răspuns dat unor
„preopinenţi” care luând omenia şi blândeţea noastră drept slăbiciune
s-au amăgit cu nădejdea unor izbânzi uşoare şi trainice.
N-aş fi scris deci toate cele de mai sus dacă nu se întâmpla, zilele
trecute, să dau în librării peste o carte a cărei apariţie reprezintă un
exemplu tipic de felul în care este tratată la noi problema
minorităţilor naţionale, în speţă cea maghiară. Cartea se cheamă Moldvai csango nepmuveszet,
scrisă de dr. Kos Karoly, Szentimrei Judit, dr. Nagy Jeno, apărută în
1981 la editura Kriterion – pentru cine nu ştie, această editură
fiinţează special pentru a publica în limbile minorităţilor naţionale
din România. După cum îşi dă seama oricine, chiar fără să cunoască limba
maghiară, în această carte este vorba despre ceangăii din Moldova,
populaţie pe care suntem obişnuiţi să o considerăm de origine maghiară, a
unei monografii despre această populaţie. Nu e prima. S-au mai scris
zeci de cărţi despre ceangăii din Moldova în ultimii două sute de ani,
interesul cel mai mare faţă de această enclavă fiind stârnit de problema
originii lor, încă neelucidată, se pare.
Pe acelaşi subiect, în urmă cu 15-20 de ani, a scris o carte şi Dumitru
Mărtinaş, profesor de limba latină la Târgu Mureş, de felul său ceangău
din Moldova. Este singura carte a autorului, o carte la care a muncit
viaţa toată, adunând o sumedenie de date istorice, lingvistice şi
etnografice, pe baza cărora a formulat ipoteza originii româneşti
a ceangăilor din Moldova, veniţi din Ardeal, unde fuseseră
catolicizaţi. Nota bene, autorul atrage atenţia asupra faptului că sunt
în Moldova şi câteva sate ceangăieşti a căror populaţie este într-adevăr
maghiară sau maghiarizată (în orice caz, de limbă maghiară), dar
majoritatea satelor de rit catolic din Moldova, pe care ne-am obişnuit
să le considerăm din acest motiv ceangăieşti, sunt sate de români
ardeleni, care nu ştiu boabă ungureşte, veniţi din Ardeal în urmă cu
două, trei sau mai multe sute de ani, ceea ce s-ar vedea bine din graiul
şi din portul lor, ardeleneşti. Cu alte cuvinte, autorul pune în
evidenţă echivalenţa greşită care s-a făcut în Moldova între maghiar şi
catolic, pe considerentul că toţi maghiarii sunt catolici lumea
considerând că şi toţi catolicii din Moldova sunt maghiari, raţionament
evident fals!
…Cam aceasta ar fi, foarte pe scurt, teza susţinută de Dumitru Mărtinaş în cartea sa.
Partea edificatoare cu privire la politica românească faţă de
minorităţile etnice începe abia acum, după ce autorul îşi încheie
cercetările şi încearcă, în buna şi fireasca rânduială a lucrurilor, să
facă publice concluziile sale, ipoteza sa. Cartea, manuscrisul de peste
300 de pagini, circulă vreme de 15 ani pe la diverse foruri culturale şi
politice care pregetă să avizeze apariţia cărţii, din considerente
îndeosebi politice şi nemărturisite. Adică de teama că publicarea
acestei cărţi ar putea fi interpretată ca un gest ostil faţă de
compatrioţii noştri maghiari.
Se pune deci întrebarea dacă aceste precauţii sunt justificate şi dacă
au efectul dorit. Eu unul cred că nu! Ştiu bine că pentru unii chiar şi
acest articol ar putea fi înţeles ca un gest neprietenesc, ostil
ş.a.m.d. Dar dacă se ţine seama numai de această categorie de cititori,
răstălmăcitori de meserie sau numai amatori, atunci ar trebui să nu mai
publicăm decât Mersul trenurilor şi Cartea de telefoane! Şi încă nici
aşa nu e sigur că am fi feriţi de cine ştie ce „interpretări”! Dar ştiu
totodată că cei mai mulţi oameni au o judecată sănătoasă şi vor înţelege
din aceste rânduri numai ceea ce e de înţeles. La fel ca şi din
publicarea cărţii lui D. Mărtinaş, care reprezintă o simplă participare,
o înscriere la cuvânt a unui ceangău într-o discuţie despre ceangăi
care durează de vreo două secole fără a fi primit până azi o soluţie
convingătoare. Chiar ipoteza originii lor maghiare este contestată de
mulţi istorici maghiari! Mulţi dintre ei cred, de pildă, în originea
cumană a ceangăilor. La acest evantai de ipoteze se adaugă acum o altă
ipoteză, deloc absurdă, a originii româneşti, ardeleneşti, a ceangăilor
din Moldova. Cine nu s-a supărat că există ipoteza originii cumane a
ceangăilor – şi nimeni nu s-a supărat din asta, nu are de ce se supăra
nici pe ipoteza lui D. Mărtinaş, cu atât mai mult cu cât acesta este
ceangău de felul său, ba, şi mai mult, dintre toţi savanţii care s-au
ocupat de problema ceangăiască numai Dumitru Mărtinaş este el însuşi
ceangău!
Ce subtext politic, ascuns, sa aibă teoria sa? Nu l-a pus nimeni să se
ocupe de această chestiune. Nu a primit nicio încurajare din partea
autorităţilor româneşti să afirme originea românească a ceangăilor.
Dimpotrivă, autorităţile culturale româneşti se fac că nu știu de
existenţa acestei cărţi, amânând la nesfârşit ivirea ei în lume. În
această tergiversare primul succes a fost că autorul a apucat să moară
înainte de a i se publica manuscrisul… E drept, cu câteva zile înaintea
morţii sale, Academia R.S.R. a avizat publicarea lucrării,
considerand-o că îndeplineşte condiţiile unei lucrări ştiinţifice. Din
păcate – dar al cui să fie păcatul ăsta? – autorul nu a mai aflat de
acest început de dreptate care i se făcea şi astfel a murit într-o stare
de care mă cutremur când mă gândesc la ce a putut să fie în sufletul
lui Dumitru Mărtinaş!
Şi întreb, inclusiv pe domnii din Congresul SUA, care poartă de grijă
minorităţilor naţionale din România, i s-a făcut oare nedreptate mai
mare în România vreunui maghiar, german, etc, a fost cineva aici la noi
împiedicat să dovedească ori să susţină că este maghiar, german, etc.?
Căci asta ne-am priceput să-i facem lui Dumitru Mărtinaş şi altor
ceangăi: i-am împiedicat să-şi afirme naţionalitatea românească! În
România se recunoaşte şi se apără prin lege dreptul maghiarilor de a se
considera maghiari, al germanilor, al evreilor ş.a.m.d., al tuturor
minoritarilor. Mi-e teamă ca legea nu prevede şi dreptul românilor de a
nu fi consideraţi altceva decât ştiu ei că sunt, români adică! Acest
drept nu i-a fost recunoscut lui D. Mărtinaş şi nici azi altor ceangăi.
Căci – lucru care trebuie insistent subliniat – populaţia la care se
referă D. Mărtinaş, impropriu numită de noi ceangăi – acest cuvânt ei
nu-l folosesc, se consideră dintotdeauna populaţie românească. Ceea ce
pentru prima dată face D. Mărtinaş nu este afirmarea acestei etnicităţi,
ci argumentarea ei ştiinţifică. Cu dovezi pe care vrea să le pună în
discuţia specialiştilor: istorici, lingvişti, etnografi, etc.
Totul părea că reintră în normal anul trecut, când lucrarea lui D.
Mărtinaş a primit avizul de publicare şi din partea Academiei de ştiinţe
social-politice, care o încredinţează în acest scop editurii Junimea.
Directorul acestei edituri găseşte însă cu cale să atragă şi el atenţia
forurilor politice, peste capul amintitei academii, asupra
inoportunităţii publicării cărţii lui D. Mărtinaş, redeschizând astfel o
lungă discuţie care abia se încheiase, ceea ce a dus la alte amânări şi
tergiversări, care ameninţă în final să ţină cartea pe loc încă
două-trei generaţii!
Aşadar, publicăm cartea Moldvai csango nepmllveszet, unde ceangăii din Moldova sunt prezentaţi ca populaţie de origine maghiară, dar oprim de la publicare cartea Originea ceangăilor din Moldova
în care se afirmă originea românească acestora. Cine, cu mintea
întreagă, va putea numi această atitudine antimaghiară? Ea poate fi
considerată oricum, numai antimagiară nu!
Repet, în discuţie nu este nivelul ştiinţific al lucrării lui D.
Mărtinaş, temeinicia demonstraţiei sale. Cartea este avizată de câţiva
academicieni, istorici şi lingvişti, în frunte cu academicianul Al.
Graur. Modul cum autorul îşi susţine ipoteza este corect, în limitele
bunului simţ şi al uzanţelor demonstraţiei ştiintifice. În discuţie este
numai oportunitatea publicării acestei cărţi, chipurile, publicând-o,
să nu dăm apă la moara de minciuni. Dar, mă întreb, dacă nu publicăm
asemenea cărţi, moara adevărului cu ce apă să meargă?
Şi-apoi, pentru maghiari, pentru concetăţenii noştri maghiari aşa cum îi
cunoaştem noi, oameni serioşi şi demni, ce motiv de supărare ar fi dacă
o parte – mai mică sau mai mare – dintre cei pe care ne-am obişnuit
să-i considerăm ceangăi moldoveni aflăm acum că ei se consideră altfel,
anume români, existând în legătură cu această susţinere a lor şi o
lucrare ştiinţifică, în care sunt prezentate o serie de argumente
privitoare la originea lor românească, ardelenească, o carte pentru a
cărei publicare nu există motiv serios de amânare!
Măreţia naţiunii maghiare nu se întemeiază pe falsuri şi pe erori. Dacă a
fost o eroare să-i considerăm maghiari pe toţi ceangăii din Moldova, cu
nimic nu scade măreţia maghiară şi interesele ei, în beneficiul celei
româneşti, dacă vom stabili cu exactitate care ceangăi din Moldova sunt
propriu-zis maghiari şi care nu. Nu vom face astfel decât un act de
justiţie, recunoscând celor în cauză dreptul de a le fi respectată
naţionalitatea, pe temeiul istoriei lor şi al sentimentului lor
naţional. Acest drept le este dintotdeauna recunoscut maghiarilor din
România. De ce nu l-am recunoaşte şi ca drept al românilor?!
Lucrul esenţial pe care nu trebuie să-l uităm este însă acela că avem
de-a face cu o ipoteză ştiinţifică, a cărei publicare nu înseamnă
elucidarea chestiunii discutate. Faptul de a publica sau nu cartea lui
Mărtinaş nu este un gest politic, ci unul de etică ştiinţifică. Cine îl
deplasează în zona politicului este ori de rea credinţă, ori incompetent
şi străin de spiritul obiectiv care înseninează viaţa omului de
ştiinţă, ajutându-l să reziste încruntatelor oprelişti pe care i le
ridică zoopolitikonii zilelor noastre.
Ion Coja
Post scriptum 2013
Textul de mai sus a fost scris înainte de 1985, anul în care am reușit să public, eu și Vasile Maria Ungureanu, cartea lui Dumitru Mărtinaș. Acest text nu mai țin minte dacă nu cumva l-am depus și ca memoriu la CC al PCR! Am făcut atunci mai multe memorii „la partid” ca să se permită publicarea cărții lui Mărtinaș. Textul l-am dat să circule prin câteva redacții, dar n-am reușit să-l mărit. Era prea …lung! În orice caz, cartea lui Mărtinaș nu mai vedea lumina tiparului, oprită în ultima clipă de directorul de la editura Junimea. Uitasem de acest detaliu!… Dar au fost atunci mai multe mâini, mai ales nevăzute, care s-au ițit când nu te așteptai ca să facă imposibilă tipărirea cărții! Deh, aparatul de partid era înțesat de foști ilegaliști maghiari sau evrei maghiari, bine disimulați unii sub nume neaoș românești!
Apariția cărții lui Mărtinaș s-a produs când nu mai aveam nicio speranță și a fost posibilă datorită intervenției comuniștilor …maghiari. Exact așa! Aceștia, într-un document de partid din 1984 – e vorba de Tezele congresului lor, băteau câmpii pe tema Transilvaniei, ceea ce l-a supărat pe comunistul nostru nr.1, care a dat dispoziție să li se răspundă ungurilor printr-o carte care să le mai dea peste nas. Nu se găsea la acea dată în portofoliul editurilor și al cenzurii decât o singură carte care putea să satisfacă această condiție: cartea lui Mărtinaș! Dispoziția dată din vârful piramidei de partid a înfrânt toate sabotajele și strâmbele care până atunci obstaculaseră drumul cărții lui Mărtinaș spre lumina tiparului.
Textul de mai sus, al meu, a fost scris cu toate menajamentele impuse de relațiile „frățești” de atunci, dintre cele două popoare și partide. Azi, asemenea menajamente nu-și mai au nicio justificare, ungurii s-au „radicalizat”, vor nu numai Transilvania, dar vor și confruntare. Transilvania nu le-o dăm, căci nu ne lasă mama s-o dăm, dar confruntare, câtă doresc le dăm! Pe toate planurile! Și pe toate părțile! Începem cu fotbalul!
Doamne, ajută!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu